Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst
Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst

Jeanneau Leader 38: Harmonisk og luksuriøst

Vi har vært om bord 2014-modellen Jeanneau Leader 38. Båten er både harmonisk og luksuriøs, men den har ett skinnende klart forbedringspotensial. Se film og bildespesial!

Publisert Sist oppdatert

>> Se bildespesial

>> Se film

Jeanneau Leader 38 kommer på markedet neste år, men for en ny fransk båt er det vel naturlig å ha en liten snikpremiere på den internasjonale båtmessa i Cannes. Dette gir også oss en anledning til å komme om bord for å se hva som venter oss, og vi kan vel fastslå at her er det bare å begynne å glede seg, for dette er en båt vi tror kan treffe det norske båtmarkedet. Prisen på messa lå på 265.871 euro. I Norge vil grunnmodellen med dieselmotorer ligge på 2,67 millioner kroner, med transport, klargjøring og HK-avgift.

Flere solsenger

Vi går om bord fra badeplattformen, på styrbord side. Vil man fram til baugpartiet er dette mulig via dollbordet også fra babord side på badeplattformen. Det er lagt opp til at man skal komme seg greit rundt båten på begge sider om man vil frem til solsenga oppe på forkabinen. Akter er det også en stor solseng på motorkassa, og deler av solsenga gir også plass til akterbenken. Det en stor u-formet sofabenk rundt spisebordet, og på styrbord side er et pantry med vask og kjøleskap. Her vil vi tro at det også blir grill eller kokemuligheter. Det er også en velutstyrt bysse nedunder, men nordmenn foretrekker vel helst å steke maten ute, og ikke midt i en lukket salong. Vi ser litt mer på løsningen utvendig før vi trekker ned. Førerbenken har plass til to personer, og foran er det plotter og masse instrumenter og tilgang til nødvendige brytere. Selve instrumentene kan kanskje virke litt langt bak. Et forbedringspotensial for en solskinnsbåt som denne  er det det kritthvite dashbordet som gir store speilreflekser i vinduet.

Øyekontakt

På babord side er det også plass til et par personer i fartsretningen, selv om det kan bli litt trangt for beina om det er to voksne. Men her er det også en kort, men herlig seng som vi registrerte at flere måtte prøveligge den korte tiden Båtliv var om bord. Her kan man vel egentlig sitte begge veier og strekke ut beina vannrett. Velger man å legge seg med ryggen mot baugen har man fin kontakt med føreren. Et eldre par som var innom måtte prøvesitte flere ganger, for å se hvor fint de kunne holde kontakten med hverandre.

Se film (teksten fortsetter under filmen):

Hold deg oppdatert på båtnyheter, følg BåtlivFacebook

To kabiner

Nedunder venter positive overraskelser. Båten er 38 fot, men plassutnyttelsen her en god. På styrbord side når vi kommer ned leideren er byssa som vi har vært inne på. På babord side er en innbydende salong med lyse tekstiler i kirsebærtrepreget interiør. Forkabinen har en grei dobbelkøye med tilgang til et bad med do, vask og dusjmuligheter. Men båten har også en akterkabin med to enkeltkøyer og en sofabenk.

Båten tilbys med tre motoralternativer, og alle er med dobbelinstallasjon. Man kan velge mellom Volvlo D4-300, D6-370 og Mercruiser 380ZD. Listen over ekstrautstyr er lang, og det blir fort noen kroner ekstra. Plotter, flatskjermer og annen elektronikk kommer i tillegg. Vil du for eksempel ha den med godt utstyrt 12 tommers Simrad med trykksensitiv skjerm, kan du legge til 45.990 kroner. Du kan også velge mellom to skandinaviske pakker.

Tekniske spesifkasjoner:

Lengde: 12,33 m

Bredde: 3,8 m

Vekt: 8500 kg

Dyptgående: 1,2 m

Kabiner: 2

Motoralternativer: Dobbel Volvlo D4-300, D6-370 og Mercruiser 380 ZD (bensin)

CE-kategori: Ikke fastsatt ennå

Norsk importør: Heitmann Marin AS