Hurtigruten tar i bruk Marell M15 på Svalbard

HYBRID: Marell-båten som har fått navnet «Kvitbjørn» skal ta turistene ut på ulike opplevelsesturer på Svalbard.
HYBRID: Marell-båten som har fått navnet «Kvitbjørn» skal ta turistene ut på ulike opplevelsesturer på Svalbard.

Tester hybrid fra Volvo Penta på Svalbard

I mai 2022 begynner testene av en ny, hybriddrevet båt som skal brukes av reiselivsoperatøren Hurtigruten Svalbard. Bak prosjektet står Volvo Penta og den svenske båtprodusenten Marell.

Publisert

Den nye båten skal brukes til sightseeing for passasjerer som reiser med Hurtigruten. Takket være hybriddriften skal Marellbåten være svært stillegående, og kan vise veien for fremtidens båter i lignende trafikk, der et viktig hensyn er å ta seg frem forsiktig og med så liten miljøpåvirkning som mulig.

TESTER: Hybridinstallasjonen fra Volvo Penta skal nå testes ut før båten tas i bruk på Svalbard.
TESTER: Hybridinstallasjonen fra Volvo Penta skal nå testes ut før båten tas i bruk på Svalbard.

Motoriseringen er to Volvo Penta D4-320 DPI Aquamatic hybrid. De gir båten en toppfart på 32 knop og en marsjfart på 25 knop. Båten er designet og bygget av Marell Boats Sweden AB og er skreddersydd for formålet. Den skal blant annet kunne gå 500 nautiske mil i arktiske forhold.

Dette blir Hurtigruten Svalbards første hybridbåt for dagsturer med motorer fra Volvo Penta. Hurtigruten Svalbard skal teste en betalingsløsning hvor de tar betalt per kWh som båten kjøres. Den nye hybridbåten skal brukes over 1 000 timer den første sesongen, fra 1. mai til 31. oktober.