Vinterlig fjordtur med Viknes’ nye solbåt

Det ble en veldig vinterlig prøvetur med en veldig solvennlig båt da Båtliv var ute med nye Viknes 1030 Sunbridge.

Publisert Sist oppdatert

Vi kan berolige de fem kundene som allerede har bestilt båten: Her har Viknes laget en raus vestlandsbåt for solfylte dager, med enorme utearealer og en raus kabin.

Ønsket om en fly-versjon av populære 1030 er ikke nytt, men det kom likevel som en overraskelse da Viknes i fjor høst fortalte at ønskene endelig skulle oppfylles.

Fredag sjøsatte fabrikken den nye modellen. Helgen har gått med til omfattende prøvekjøring og mandag fikk Båtliv som eneste båtblad oppleve nyskapningen i sitt rette element, før prototypen igjen ble tatt på land og rullet inn i messehallene i Solheimsviken for den offisielle premieren under «Dra til sjøs»-messen.

Viderefører kjente trekk

Viknes 1030 Sunbridge har svært mye til felles med en standard 1030. Inne i båten har fabrikken endret taklukene en del og kartplotteren er flyttet opp over styrehusvinduene. Takhøyden er også litt større - men dette er detaljer. For det er ute på dekket vi finner de helt store endringene. Overbygget strekker seg over hele akterdekket, og en skyvbar stige i krom og treverk gir adgang til takterrassen gjennom en luke. Enkelt, funksjonelt og greitt.

På en båt som er bygget for varmere klima og tilsvarende hyppigere bruk av terrassen ville en fastmontert trapp vært å foretrekke, men Viknes-løsningen sparer plass og vekt, og gjør det trolig både enklere og rimeligere å ettermontere Sunbridge-løsningen på eldre 1030-modeller.

Robust og romslig

Oppe på «loftet» videreføres det samme inntrykket: Enkle løsninger, men solid og ryddig utført. Bak en lav vind-deflektor finner vi et lett demonterbart førersete på babord side, med fin oversikt over både instrumentering og den permanent monterte kartplotteren. På styrbord side monteres et dobbeltsete med vippbar rygg, et lite bord og nok et dobbelsete aktenfor bordet. Helt akter, over dekket regjerer en gigantisk solseng, rene drømmestedet en fin sommerdag. Det eneste vi savnet var en noe høyere rekke, særlig rundt solsengen hadde det vært greitt med noen centimeter ekstra sikring om soltilbederplassen skal brukes når båten er i fart.

Takler høyere tyngdepunkt

Til sammen utgjør flybridgen ifølge Viknes vel 13 kvadratmeter, men salgssjef Christer Midttun understreker at båten tåler det høyere tyngepunktet.

- Selv ikke når det på det meste var 5-6 personer oppe på flybridgen ble 1030 særlig påvirket, understreker salgssjefen og legger inn noen hårete svingmanøvrer på Byfjorden, riktignok uten folk på taket.

Stødige halvplanere med strak aksling er tydeligvis vel egnet for slike ombygninger, og sunbridgens lave profil gjør også at vindfanget heller ikke blir urovekkende mye større.

Kong Vinter tar styringen

Da Båtliv ble med på tur med den nye modellen tidlig mandag morgen sørget vinteren for å spille oss et puss. I løpet av natten hadde det falt 15-20 centimeter snø, vannet på kaien var frosset og det var ikke damp tilgjengelig for å fjerne snø og is.

Vi måtte derfor nøye oss med å koste bort så mye som mulig av den overraskende vestlandsvinteren da «sunbridgen» skulle inspiseres, men hovedinntrykket er altså at løsningene bør fungere godt.

Sunbridge-versjonen av 1030, satt opp med Yanmars populære 369-hester koster vel 2,2 millioner kroner, omtrent tre hundre tusen mer enn den enkleste utgaven med kalesje over akterdekket. Prisen inkluderer omfattende instrumentering, de nye takvinduløsningene og ikke minst påkostede materialer i puter og stoler.

Men siden de fleste kunder uansett velger fast tak over akterdekket på 1030 blir i praksis differansen mindre, og Viknes vil altså også tilby eiere av eldre 1030-modeller muligheten til å bygge om båtene til sunbridge-utførelse.

Foto, bilde 1, 2 og 7: Viknes