Her kjører vannscooteren på et skjær
Vi har vært med Redningsselskapet og prøvekjørt Rescuerunner i kuling på vann og land. Se video fra manøveren!
Rescuerunner er en ombygd vannscooter beregnet for SAR-oppdrag (search and rescue). Den bygges i Sverige, og det er levert 80 scootere rundt om i verden siden oppstarten i 2004. Fire vannscootere er levert til Redningsselskapet. Vi er med Redningsselskapet til den svenske vestkysten, nærmere bestemt den svenske Sjöräddningens base på Kärringön. Der holder Sjöräddningen jevnlig kurs for å mestre Rescuerunner.
Vannscooteren har et spesialbygget skrog av polyetylenplast, eller bøtteplast som det heter på folkemunne. Fordelen med polyetylen er at det tåler nesten alt. Rescuerunner kan derfor til og med kjøres opp på et skjær. Skulle det bli en skade i skroget er det lett å reparere. Blir skaden stor er denne vannscooteren designet slik at man bytter ut kun skrogmodulen.
Plukker opp
Den 3,6 meter lange redningsscooteren er noe bredere enn tradisjonelle vannscootere. Med 140 hestekrefter under setet skal den 350-kilos doningen være god for 40 knop. Disse vannscooterne er ikke laget for fart og moro på sjøen. Fartsmålere er det ikke, men vi antar at hastigheten på scooteren som vi prøver kommer opp i en hastighet på rundt 35 knop.
En person kaster seg ut i vannet. Han skal reddes. Det vil si at han plukkes opp av vannscooterføreren og føres til akterplattformen, der han skal kunne ligge trygt frem til vi når moderskipet. Det ser lekende lett ut når det demonstreres. Og det viser seg raskt at det ikke er så vanskelig heller. Vannscooterføreren bruker venstre hånd, tar tak i hånda til personen i vannet, gir gass med scooteren, samtidig som det svinges lett til høyre. Med denne manøveren er det to om bord på redningsvannscooteren.
Opp på skjæret
Det er ikke noen tvil om at Rescuerunner egner seg godt til sitt formål. Vi skal få demonstrert enda en manøver som viser bruksområdet. En person står på et skjær. Og det ser ut som galmannskjøring når vannscooteren plutselig får fart igjen og kjører opp på skjæret. Der blir den liggende med akterenden mot sjøen. Personen som sto på skjæret, setter seg bakpå, og en liten dytt sender vannscooteren tilbake til sjøen. Dette er en oppgave som vannscooteren takler fint, takket være skroget som er laget av polyetylenplast.
Se video (teksten fortsetter under filmen):
Vannscooteren er svært stabil. Likevel har det skjedd at den har gått rundt. Dette har man selvfølgelig også tenkt på. Det er også lagt inn i kursprogrammet til Sjöräddningen. Vannscooteren tvinges rundt, slik at den blir liggende med baugen i været. Med tauverk langs etter skrogsiden får føreren vannscooteren på rett kjøl igjen.
Fra Redningsselskapet var øvings- og beredskapsansvarlig Ronny Pedersen med på kurset.
– Dette er en perfekt tilpasset redningsfarkost bare man kjenner til begrensningene, sier Pedersen. Redningsselskapets erfaring med Rescurunner er hittil gode.
– Noen tekniske utfordringer har vi hatt, men vi bruker dem ganske tøft, sier Pedersen.
I Båtliv nummer 3 som nå er i butikkene kan du lese mer om Rescuerunner, i tillegg til andre artikler om vannscootere.