HEDRET: Per Jørgen Røgeberg (t.v.) ble hedret som æresmedlem i Motorimportørenes Landsforening. Her sammen med Sander Thorstensen, daglig leder i Cummins Norge AS.
HEDRET: Per Jørgen Røgeberg (t.v.) ble hedret som æresmedlem i Motorimportørenes Landsforening. Her sammen med Sander Thorstensen, daglig leder i Cummins Norge AS.

Heder og ære til Per Jørgen Røgeberg

Han er en «Grand Old Man» i båtbransjen. Han har med et par års margin passert de 70 år, men han er fortsatt daglig på ballen, Per Jørgen Røgeberg. Nå er han hedret som æresmedlem i Motorimportørenes Landsforening.

Publisert Sist oppdatert

Allerede i 2019 ble det gjort vedtak om at Per Jørgen Røgeberg var selvskreven som æresmedlem i Motorimportørenes Landsforening, men pandemien sørget for at den høytidelige tildelingen ikke kunne finne sted før årets julemøte i organisasjonen.

Fortsatt «still going»

Røgeberg har vært markedssjef i Marine Power Int. Ltd i Norge. Selv om han i en årrekke har hatt sitt bankende hjerte for Mercury, kan han se tilbake på et langt og innholdsrikt båtliv hvor også andre motorer har hatt en plass. Det startet i ung alder i Auto Supply og Evinrude. Etter ingeniørstudier i Trondheim ble han verksmester i Auto Supply og var med på å bygge opp Mariner som et betydelig motoralternativ til norske fritidsbåter.

Betydelig kapasitet

Veien videre til Marine Power og Mercury var ikke lang etter at Auto Supply avviklet båtavdelingen i 1978. Brunswick kom på banen og det ble besluttet at Mercury og Mariner skulle importeres til Norge i regi av Marine Power. Mariner ble faset ut som eget merke i Norge i 2006.

Per Jørgen har i alle år også vært en betydelig kapasitet i flere bransjeorganisasjoner, både i Norges Båtbransjeforbund, i Motorimportørens Landsforening, i Norboat og ikke minst i styret for Sjøen for alle.