Havnepolitiets nye flaggskip
Planlagt i 10 år og levert på dagen.
Ønsker, krav og spesifikasjoner har vært planlagt og diskutert siden 2004. Den nye båten til havnepolitiet i Oslo ble nylig tatt i bruk. Båtliv har prøvekjørt den.
Norsk produksjon
Båten er 50 fot, men opplevelsen av å kjøre den er sammenlignbar med en 20-foter. Den reagerer kontant på fartsøkning. Det er ingen markert planingsterskel der båten jager opp i 20-30 og 40 knop. Båten er tegnet av norske Navial Dynamics, og bygget av Båtservice Mandal – etter mål og ønsker fra Oslo havnepoliti.
Designer Øystein Jahr er godt fornøyd med skroget, og det jobbes med å selge båter til utlandet. Han kan fortelle at kjøreopplevelsen er langt fra tilfeldig. Detter er moderne skrogdesign som skal gi gode egenskaper – særlig i høy sjø. På vår prøvetur i Indre Oslofjord var det knapt en halvmeter bølger, og det skapte ihvertfall ingen utfordringer.
Variert bruksområde
Sjef for Havnepolitiet i Oslo, Roar Isaksen er spesielt fornøyd med at båten ble levert til avtalt tid og til avtalt pris. Han forteller at båten er tilpasset et variert bruksområde:
– Denne båten skal erstatte den gamle «Vekteren». Denne ble bygget i 1983, og er blitt veteranbåt i år. Den nye båten er utstyrt med brannslokkingsutstyr, kran og varmesøkende kamera for å nevne noe. Å ta igjen båter som kjører for fort er bare en liten del av oppgavene. Båten skal brukes til alt fra søk og redning til bekjempelse av tjuvfiske.
Tekniske data:
Lengde: 14,99 m
Bredde: 4,53 m
Dypgående: 1,43 m
Byggemateriale: Aluminium
Motorer: 2x Volvo Penta D13, 800 hk
Propellsystem: Volvo IPS 1050, Twin IPS3
Toppfart: 42 knop