TØFFE FORHOLD: Vind opp i 30 knop i kastene for Elisabeth og Per forbi Færder fyr. (Bildet.)

Måtte søke nødhavn i Stavern

Tøft for Elisabeth og Per på rek langs norskekysten. Kraftig vind tvang paret til å søke nødhavn i Stavern.

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha gått for motor ut Oslofjorden i vindstilla og overnatting ved Hvasser var det tidlig opp og avgang 07.34 forteller Elisabeth og Per Holter-Schøyen. Som er på båttur langs norskekysten og følges av Båtmagasinets og Seilmagasinets lesere.  Flott vind, god seilas med 6,5 knop i snitt (oppe i 7,8). Strålende sol, blå himmel, nykokt kaffe god musikk på radioen - en finfin start på dagen. Tanken var å seile utaskjærs så langt sydover som mulig, men 09.30 snudde det. 

Blåste kraftig opp

– Det blåste kraftig opp og bølgene økte på, forteller de. Bølgene ble høyere og høyere. Vinden økte på og var opptil 30 knop i kastene. Kapteinen måtte klare seg uten særlig hjelp fra mannskapet som var blitt indisponibelt…

Vi fant til slutt ut at dette var litt for heftig, og valgte Stavern som «nødhavn» - som de tidligere to årene. 25 knops vind inne i havna! La oss derfor på anker og ventet på mindre vind for å kunne legge til på gjestebrygga. Dagens tabber: 1 båtshake og 1 fender i manko. Alle sofaputer i ruffen våte («skalke alle luker» ), revna Genoa i akterliket. Så vi må finne en seilmaker. 30 nm, 7t og 8 min.

NØDHAVN: Stavern ble nødhavn i år som de to foregående år for Elisabeth og Per.
NØDHAVN: Stavern ble nødhavn i år som de to foregående år for Elisabeth og Per.
MAKRELLEN nappet på snøret og sikret middagen.
MAKRELLEN nappet på snøret og sikret middagen.
INDISPONERT

Med kurs for seilmaker i Lyngør

Dro fra Stavern 11.20. Rolig morgen. Nydelig vær; blå himmel strålende sol. Båten spylt, vanntanker fylt, søpla tømt, frokost inntatt (gjør ikke samme feil som i går).Kontakt oppnådd med seilmaker Brodersen i Lyngør Skipshandel i Lyngør. Setter snuta ditover og håper på hjelp. Var på seilloftet til Brodersen sist i 1986 med Berge Viking da storseilet spjæret midt uti Nordsjøen i litt heftig vær natterstid. Kl 13.10:Juhu! Testa å heise Genoaen. Ser ut til å funke fint! 10 knop vind, 6 knop fart. Kl 16.54: Fire store makrell på snøret! Middagen er reddet Vi seiler videre mot Lyngør i 13 knops vind og 4-5 knops fart. Sola skinner og himmelen er fortsatt blå. Fortøyd på gjestebrygga til Lyngør Seilmakerverksted kl 20.45.Der satt seilmakeren som visste at vi kom. Hun hjelper oss med seilet i morgen. Snakk om service!!!Nå 2 kalde på bryggekanten her på seilmakerfruens kro, lyngør. Fortsatt sol og blå himmel .Idag: 43,22 nm, 9t 20 min.

Dag 4. Regn. Ned med Genoaen. Levert til reparasjon. Seilet må tørke før det kan sys, så vi blir til i morgen. Selvbetjent butikk - fantastisk konsept. God frokost med egg og bacon. Rydding i båten, belønning: solskinnsbolle og kaffe. Tur rundt øya. For en idyll! Flytte hit?Limoncello spritz hos seilmakerfruens kro, lyngør.Så var det tid for makrellen. Kapteinen tilberedte fisken. Nydelig. Nypoteter og agurksalat. Rolig kveld her i Lyngør.

Makrell til middagmmmm.....Fortsettelse følger.... 

FANTASTISK SERVICE Seilmakeren i Lyngør (bildet) satt på brygga og ventet når vi kom og fikset seilet når det hadde tørket.
FANTASTISK SERVICE: Seilmakeren i Lyngør; Tine Karlsvik, (bildet) satt på brygga og ventet når vi kom og fikset seilet når det hadde tørket.
IDYLL: For en idyll det er i Lyngør. Hit skulle man kunne flytte.
IDYLL: For en idyll det er i Lyngør. Hit skulle man kunne flytte.
KAPTEINENS MAKRELL Todays catch.
KAPTEINENS MAKRELL Todays catch.
TØRKET: Seilet måtte tørkes på seilmakerverkstedet før det kunne repareres.
TØRKET: Seilet måtte tørkes på seilmakerverkstedet før det kunne repareres.

Med Elisabeth og Per på rek langs kysten

Elisabeth og Per Holter-Schøyen er på båttur langs Norges kyst i sommer med båten "Happy go lucky", Beneteau Oceanis Clipper 423. Båtmagasinet og Seilmagasinets lesere har fått mulighet til å følge med på turen som er planlagt fra Asker til Lofoten. Her vil det komme selvopplevde erfaringer, turtips og strandhugg i havner langs Norges kyst til glede for både motorbåtfolk og seilere. Ship o hoy!