Full tank gir rekkevidde på 5000 nautiske
VIDEO: CMN Ocean Eagle 43 er laget for å jakte pirater, og har egenskaper få andre båter har.
Noe av det mest imponerende med CMN Ocean Eagle 43 er rekkevidden. Med et tonn diesel er rekkevidden imponerende 238 nautiske, om den holder en cruisingfart på 15 knop. Dette er omtrentlig fem ganger lenger enn hva vi kan vente fra en båt med enkeltskrog. Vi er vel mer vant til å måle diesel i liter og ikke i vekt, og ettersom en liter diesel veier 0,85 kg, kan vi på en annen måte si at den rekker 238 nautiske på 1176 liter diesel. Det franske verftet opererer med kubikk når de opplyser om størrelsen på deiseltanken som er 21 kubikkmeter stort. Det betyr 21.000 liter diesel. Og legger båten seg på den mest økonomiske hastigheten som er 12 knop skal den ha en rekkevidde på 5000 nautiske med full tank. Maks hastighet er 30 knop, og den er motorisert med fire diselmotorer som hver yter 500 hestekrefter.
Kløyver sjøen
De ekstreme egenskapene til CMN Ocean Eagle 43 skyldes at den har et langt og smalt skrog som er kombinert med to mindre skrog på siden for stabiliteten, en trimaran. Dette smale skroget gjør at båten ikke hopper og spretter når den møter sjø, men den kløyver seg gjennom. Videoen viser CMN Ocean Eagle 43 i test i 28 knop i vind opp mot 17 sekundmeter.
Foruten å jakte pirater opplyser verftet at båten også kan brukes som redningsbåt, eskorte og overvåkning. En annen utgave som har fått betegnelsen MH er spesialbygd som minesveiper.
Tilsvarer norske Kløyv
Konseptet er egentlig ikke så ulik den norske hurtigbåten Kløyv som ikke er bygd ennå. Den er designet for 180 passasjerer og holder 50 knop. Skroget er 60 meter langt og er 13,5 meter bred. Men selve hovedskroget er bare tre meter bredt, og ideen er at hurtigbåten skal kløyve sjøen og dermed skal kunne klare den imponerende makshastigheten.
LES OGSÅ: Test under ekstreme forhold