PRØVEKJØRT: JEANNEAU PRESTIGE 460

HØYT PÅ STRÅ: På flybridgen er det en stor salong og dessuten en solseng med plass til to–tre personer.
HØYT PÅ STRÅ: På flybridgen er det en stor salong og dessuten en solseng med plass til to–tre personer.
I FART: Maksfarten er 30 knop.
I FART: Maksfarten er 30 knop.
FLYTENDE LANDSTED: Perfekt for mange dager på sjøen.
FLYTENDE LANDSTED: Perfekt for mange dager på sjøen.
PÅ FLYBRIDGEN: Med kurs for hovedstaden.
PÅ FLYBRIDGEN: Med kurs for hovedstaden.
A MAN?S WORLD: Det sorte dashbordet er stilig og oversiktlig. Her Dennis Altis ved roret.
A MAN?S WORLD: Det sorte dashbordet er stilig og oversiktlig. Her Dennis Altis ved roret.
FORNØYD: Daglig leder Oda Lotte Heitmann i Heitmann Marin.
FORNØYD: Daglig leder Oda Lotte Heitmann i Heitmann Marin.
AKTERDEKK: Oda Lotte Heitmann med siste finpuss.
AKTERDEKK: Oda Lotte Heitmann med siste finpuss.
STASELIG: Gjestelugaren er upåklagelig.
STASELIG: Gjestelugaren er upåklagelig.
ET LIV I LUKSUS: Prestige 460 er en svært stor 46-foter, og rederlugaren er en luksussuite med havet rett utenfor vinduet.
ET LIV I LUKSUS: Prestige 460 er en svært stor 46-foter, og rederlugaren er en luksussuite med havet rett utenfor vinduet.
VEGG TIL VEGG: Først kommer byssa, så er det sofaer på begge sider av salongen, og vegg-til-vegg-teppe på dørken.
VEGG TIL VEGG: Først kommer byssa, så er det sofaer på begge sider av salongen, og vegg-til-vegg-teppe på dørken.

Flytende landsted med takterrasse

Jeanneau Prestige 460 er en voluminøs flybridgebåt med mange solsenger og elegant design i prisklassen over fem millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Med Prestige-serien vil Jeanneau ta opp konkurransen med blant andre engelske Princess og italienske Azimut i luksusbåtsegmentet. Prestige-modellene har slått godt an i USA og Europa. Den franske suksessoppskriften er industrialisert produksjon og moderne design, som gir relativt lave priser på båtene.

Skjønt lave priser? Båtliv prøvekjørte nykommeren Prestige 460 en vakker høstdag med solblank sjø, og båten vi prøvde koster åtte millioner kroner med største motoralternativ og mye utstyr. 46-foteren er altså ikke en båt for hvermannsen, selv om den er blant de minste i Prestige-serien. Daglig leder Oda Lotte Heitmann i Heitmann Marin sier at de selger en del større båter til nordmenn som vil ha båt i stedet for hus ved Middelhavet. Nå tror hun at vi vil få se flere Prestige-modeller også i norske havner i tiden som kommer.

Nye Prestige 460 erstatter 450, men Garroni Design og JP Concepts har skapt en helt ny båt med flere elementer fra de større modellene enn fra forgjengeren.

FORNØYD: Daglig leder Oda Lotte Heitmann i Heitmann Marin.
FORNØYD: Daglig leder Oda Lotte Heitmann i Heitmann Marin.

IPS

Båtlivs medarbeider blir plukket opp fra en lav flytebrygge. Den brede baugen tårner seg opp når båten nærmer seg brygga, og vi må heise oss opp etter armene for å komme om bord. Normalt entrer nok folk båten på hekken, for skutesiden er høy. Det er en voluminøs 46-foter vi prøvekjører, nesten som et lite skip.

EKSTRA LUGAR: Her er det plass for enkel, men komfortabel overnatting.
EKSTRA LUGAR: Her er det plass for enkel, men komfortabel overnatting.

Konseptet er en nokså konvensjonell flybridgebåt med akterdekk, bakvegg og to kabiner og to bad under dekk. Men kabinene er store, salongen er rommelig og åpen, og byssa velutstyrt med stekeovn og stort kjøleskap. (Fra i år kan båten også fås med tre kabiner.)

Prestige 460 er moderne utstyrt med doble Volvo Penta IPS 600-maskiner, hver på 435 hestekrefter, som trekker båten gjennom vannet snarere enn å skyve den framover som man gjør med hekk­aggregat eller aksling. De to motorene kan styres uavhengig av hverandre med to gasspaker eller med joystick, noe som gir fantastiske manøvreringsmuligheter.

Førsteinntrykket er elegant. Fra akterdekket kommer du inn i en stor og åpen salong med panoramautsikt. Byssa er smart plassert rett innenfor skyvedøren i bakveggen. Her har kokken kontakt med folk både inne og ute, og en lang benk å boltre seg på. Videre er det en sofa på styrbord side og en sittegruppe med plass til fem–seks personer rundt bordet på babord side. En generator sørger for 240 volt strøm når båten ikke ligger ved land. I salongen er det en flatskjerm som kan senkes ned bak seteryggen i sofaen.

VEGG TIL VEGG: Først kommer byssa, så er det sofaer på begge sider av salongen, og vegg-til-vegg-teppe på dørken.
VEGG TIL VEGG: Først kommer byssa, så er det sofaer på begge sider av salongen, og vegg-til-vegg-teppe på dørken.

På dørken ligger det beige vegg-til-vegg-tepper som dekker over en plastdørk med imitert treverk. Salongen har skinnputer i matchende farge, mens interiøret for øvrig er hvite flater, stål og mørkt treverk. Fargen på treverket kalles Wenge og er levert av Alpi, det vil si en form for finer der treverkets struktur går i én retning. Kundene kan selv velge blant ti fargevalg på interiøret.

Panoramavinduene rundt hele hytta gir en lys og rommelig følelse. Førerplassen på styrbord side er en mørk dobbeltseter i skinn. Det mørke dashbordet er stilig og oversiktlig med to Raymarine plottere, som gir mulighet til å følge kart og radar samtidig. Det lærtrukne rattet ligger godt i hendene og gassspak og joystick står fint plassert på høyre side.

A MAN'S WORLD: Det sorte dashbordet er stilig og oversiktlig. Her Dennis Altis ved roret.
A MAN'S WORLD: Det sorte dashbordet er stilig og oversiktlig. Her Dennis Altis ved roret.

Kabiner

Fire trappetrinn fører oss ned under dekk. Jeg synes nedgangen er litt smal, men plassen vider seg ut under dekk. Forut er det en stor kabin med tilknyttet bad. Lange og smale vinduer slipper lyset inn og gir fin kontakt med vannet. Her er det to klesskap, skuffer og store hylleflater under vinduene, der det også er satt opp en liten arbeidsstasjon for den bærbare PC-en.

Rederlugaren ligger under salongen med gang inn på babord side. Også denne har eget bad. Her er det store vinduer i skutesiden, en sofa på styrbord side og flatskjerm på veggen vis-a-vis den store dobbeltsengen. Stilen minner om internasjonale hotellsuiter.

ET LIV I LUKSUS: Prestige 460 er en svært stor 46-foter, og rederlugaren er en luksussuite med havet rett utenfor vinduet.
ET LIV I LUKSUS: Prestige 460 er en svært stor 46-foter, og rederlugaren er en luksussuite med havet rett utenfor vinduet.
EN PLASS I SOLEN: I Prestige 460 kan du sole deg både på fordekket og på den store flybridgen.
EN PLASS I SOLEN: I Prestige 460 kan du sole deg både på fordekket og på den store flybridgen.

Uteplassen på denne 46-foteren er formidabel. På hekken over badeplattformen er det plassert en grill, så man kan stå med føttene nesten i vannet og få grillosen vekk fra båten. Det teakbelagte akterdekket har en salong med L-sofa plass til fem–seks personer, som er delvis beskyttet av flybridgetaket. Sofaen kan omgjøres til en stor solseng. Under sofaen er det nedgang til en enkel mannskapslugar med toalett, som alternativt kan brukes som en tredje lugar for ungene, eller gjøres om til stuerom.

Også på flybridgen er det en stor salong og dessuten en solseng med plass til to–tre personer. På fordekket er det ytterligere en solseng med plass til to–tre personer. Prioritering av stort innvendig volum, har gitt smal passasje (dollbord) fra akterdekk til fordekk, og den brede flybridgen gjør det ikke enklere å ta seg fram på dekk i litt sjø.

Førerplassen på flybridgen er på babord side, noe som kan gjøre det vanskeligere å se båter på styrbord side, særlig om man har selskap i sofaen til høyre. På den annen side gir dette mulighet til å velge styrbord side inne og babord side ute, noe som kan være en fordel ved tillegging til kai. Det er vanskelig å se kaia på babord side når man sitter inne på styrbord side og manøvrerer. Ved førerplassen på styrbord side inne er det et elektrisk vindu, som man kan rope gjennom, men det kan være utfordrende å sitte inne på styrbord side og kommunisere med mannskapet på babord side ved tillegging.

Stødig

Vi fikk prøvd båten på vannet i vindstille og rolig sjø. På IPS-en står propellene vendt forover ganske midt under båten, og trekker båten fremover. Dette gir en jevn og fin akselerasjon uten noen markant planingsterskel. Lydnivået er behagelig, og det er mulig å konversere med innestemme i salongen mens båten kjører. Etter en tid nådde vi 30 knop som toppfart. Da bruker båten 168 liter diesel i timen, eller 5,6 liter per mil, ifølge instrumentene. I 20 knop var forbruket 110 liter i timen, eller 5,2 per nautiske mil. Marsjfart er rundt 27 knop, men mest økonomisk fart er syv knop da båten bruker kun én liter per mil. Det koster å fylle en tank på 1196 liter, nesten 18 000 kroner faktisk med en pris på 15 kroner literen, men da er også rekkevidden godt over 200 nautiske mil i fart over 20 knop.

Kjøreopplevelsen er slik man kan forvente av en stor båt som veier over 12 tonn med drivstoff og vann om bord. Båten går trygt og stødig. Den la seg rolig over i full sving, holdt farten godt og krenget nok minst 10 grader på det meste, i en ikke alt for skarp svingradius. Man kan sammenligne opplevelsen med å kjøre en stor og tung personbil på land.

Støynivået er behagelig lavt. Støyen måler vi til 75 decibel under fart, og det endrer seg minimalt når vi gir gass.

I FART: Maksfarten er 30 knop.
I FART: Maksfarten er 30 knop.

Bølger

Jeanneau Prestige 460 er godt alternativ for dem som ønsker et flytende landsted og kan avse seks millioner kroner eller mer til bodrømmen på sjøen. Prisen er gunstig for en så stor båt. Den gunstige prisen er gjort mulig gjennom industriell produksjon med standardiserte moduler. Litt dyrere konkurrenter har ofte mer påkostede materialer og større innslag av håndverk, men franskmennene er flinke på design og stil.

Prestige 460 er klassifisert i CE-kategori B med ti personer om bord. Dette betyr at båten er bygget for å kunne gå utaskjærs i opptil liten storm med fire meter høye bølger. Ledelsen i Jeanneau vet samtidig at de færreste bruker båten under slike forhold, og stil er prioritert over soliditet.

Jeanneau er en del av børsnoterte Group Beneteau, som er verdens største båtprodusent. Norsk importør er Heitmann Marin på Husvikholmen ved Drøbak, som har vært i bransjen i mange tiår.

JEANNEAU PRESTIGE 460

skjermbilde20190424kl.13.23.28

Spesifikasjoner

Største lengde14,29 meter
Bredde4,30 meter
Dybde1,05 meter
Høyde5,35 meter
Deplasement12 601 kilo
(uten fulle tanker og last)
Maks fart32 knop (marsjfart 24 knop)
MotorIPS600 2 x 435 hk
IPS500 2 x 370 hk
Drivstoffkapasitet1240 liter
CE-kategoriB10–C12
Pris fra5 755 000 kroner
DesignGarroni Design og JP Concepts
ImportørHeitmann Marin

 

Pluss

  • Gunstig pris
  • God plass
  • Elegant design
  • IPS og joystick

Minus

  • Industriell produksjon
  • Smale dollbord
  • Vanskelig for styrmannen å gi beskjeder under tillegging