Flere endringer for Sjøen for Alle neste år
Flere endringer for Sjøen for Alle neste år

Flere endringer for Sjøen for Alle neste år

Norges største båtmesse kan bli mer publikumsvennlig . Flere endringer planlegges til neste år av Norboat og Norges Varemesse i Lillestrøm.

Publisert Sist oppdatert

I et nyhetsbrev som nylig er sendt ut fra Norboat, skrives det at organisasjonen i samarbeid med Norges Varemesse ønsker å tilby alle motorbåter plass ved felles brygge. Norboat skriver at de totalkostnadene ved deltagelse for mange blir svært høye, men at Sjøen for Alle også er en av grunnpillarene for finansieringen av Norboats virksomhet.

– Det er viktig å se på alternativer som reduserer pengebruken, og fellesbrygge tror vi er en vei å gå. En annen løsning er å redusere stand-oppbyggingen på generelt grunnlag. Se bare til Stocholm eller Göteborg, der er standene betydelig mindre påkostet, med det selges god med båter likevel, skriver Norboat.

Bedre for seilbåter

Seilbåtene blir stadig mer fraværende fra Sjøen for Alle. Norges varemesse ønsker derfor i samarbeid med Norboat p tilby et spesialopplegg for seilbåtene med plassering på fellesbrygge og innkjøring.

– Vi håper dette blir tatt vel i mot av seibåtimportørene. Vi gjår gjennom logistikken og håper å kunne fremlegge dette for seilbåtimportørene i augiust eller september, skriver Norboat.

Mat og parkering

Matserveringen og parkeringen har også høstet kritikk under båtmessen i Lillestrøm.  Norboat har nå oppfordret Norges Varemesse innstendig om å innføre makspris på 70 kroner for hele dagen på den vanlige parkeringsplassen og 35 kroner på grusplassen. Dette skal fungere som en slags ”parkeringsbotforsikring”.

Når det gjelder matserveringen er det Thon-gruppen som har monopol innenfor Norges Varemesses dører. Og Norges Varemesse er enige i at pris og kvalitet holder lav standard.

– Vi har for egen del avholdt møte med Thon gruppens ledelse. De er nok av en annen oppfatning enn både Varemessen og vi, hva pris angår, men ser at kvaliteten på den maten som serveres, samt service fra deres ansatte må bedres. Dette har de også lovet oss, skriver Norboat.

Undersøkelse

I etterkant av årets Sjøen for alle, gjennomførte Norboat en undersøkelse blant utstillerne. Norboat ser at mange elementer må vurderes, som sted for messen, lengden for messen og tidspunktet. Mange av disse elementene er også kritisert av leserne i Båtliv og Seilas, etter en kommentar om messen.

Tror du dette er endringer som vil snu den negative trenden for Sjøen for alle i Lillestrøm? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor: