KOMMER IKKE I DRIFT: Den nye fergen på Hvaler er bygget ved Måløy Verft, og skulle etter planen settes i drift 1. januar. Nå må den i stedet legges rett i bøyene, fordi fergeleier, strøm og godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet mangler.
Foto: Hvaler kommune.
Ny ferge med drift til 550 mill må legges rett i bøyene
Mangler fergeleier, strøm og godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet. Nå kan Østfold få ekstrakostnader på 76 millioner kroner. - Uproblematisk, mener markeds-og kontraktsansvarlig i Østfold Kollektivtrafikk Kjetil Gaulen.
– Det er ingen dramatikk i dette, sier Gaulen. Passasjerbefordring og gods vil gå som normalt fra 1. januar. forsikrer han. Han innrømmer likevel at nye ferjeleier, landstrøm og godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet fortsatt mangler. Dermed må den nye fergen legges rett i bøyene.
Norled som vant anbudet på driften av nye ferge på Hvaler til en kontraktsverdi av 550 millioner kroner over 20 år, har i stedet måttet kjøpe gamleferga MF "Gravningen" fra Petter Parmer i fergeselskapet Hollungen AS, som opprinnelig drev sambandet, for å kunne oppfylle sin del av kontrakten.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER