MF 'Torine'
KOMMER IKKE I DRIFT: Den nye fergen på Hvaler er bygget ved Måløy Verft, og skulle etter planen settes i drift 1. januar. Nå må den i stedet legges rett i bøyene, fordi fergeleier, strøm og godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet mangler.

Ny ferge med drift til 550 mill må legges rett i bøyene

Mangler fergeleier, strøm og godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet. Nå kan Østfold få ekstrakostnader på 76 millioner kroner.  - Uproblematisk, mener markeds-og kontraktsansvarlig i Østfold Kollektivtrafikk Kjetil Gaulen.

Publisert Sist oppdatert

– Det er ingen dramatikk i dette, sier Gaulen. Passasjerbefordring og gods vil gå som normalt fra 1. januar. forsikrer han. Han innrømmer likevel at nye ferjeleier, landstrøm og godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet fortsatt mangler. Dermed må den nye fergen legges rett i bøyene. 

Norled som vant anbudet på driften av nye ferge på Hvaler til en kontraktsverdi av 550 millioner kroner over 20 år, har i stedet måttet kjøpe gamleferga  MF "Gravningen" fra Petter Parmer i fergeselskapet Hollungen AS, som opprinnelig drev sambandet, for å kunne oppfylle sin del av kontrakten. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER