HOLDNINGER: Ydmykhet og gode holdninger skal kreves av alle som ferdes på fjorden, ikke bare blant hurtigbåtførere. FOTO: AMUND RICH. LØKEN
HOLDNINGER: Ydmykhet og gode holdninger skal kreves av alle som ferdes på fjorden, ikke bare blant hurtigbåtførere. FOTO: AMUND RICH. LØKEN

-Hvor er fakta som rettferdig- gjør en 50-knops forskrift?

Sjøfartsdirektoratet får motbør til sitt forslag til 50 knops forskrift. «Dette blir å starte i feil ende», sier erfarne aktører som har sjø- og båtliv som sin arbeidsplass.

Publisert Sist oppdatert

-Det er mulig jeg ikke er god nok på å google, men jeg finner faktisk ikke konkret fakta noe sted som overbeviser meg om at båter som gjør mer enn 50 knop er hovedproblemet på sjøen i dag, sier Per Ivar Aas i Vestfold Maritime, mannen som lever av sjøen og sjøens produkter. I tillegg til fritidsbåter, flere av dem passerer lett 50 knop, selger han også vannscootere. Sist sesong faktisk 100 stykker av dem. Han har klare meninger om forslag til 50-knops forskrift som i disse dager er ute på høring.

«Kunstig problemstilling»

-Her har vi etter min mening skapt en kunstig problemstilling. Det er en myte, en påstand, som er blitt en sannhet. Jeg ber absolutt ikke for min syke mor, langt deri fra, for jeg er sterk tilhenger av grundig og kvalifisert opplæring av alle som skal bruke fjorden til rekreasjon og fritid, enten de seiler, kjøre snekke, motorbåt etter vannscooter, men det er for billig å si at ulykkestallene går ned og alt blir så bra bare vi får en 50 knops forskrift. Jeg finner rett og slett ikke fakta, sier Aas.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS