Europas beste båter er kåret
Elleve Europeiske båtblader har talt, her er de fem vinnerne av European Powerboat of the Year 2018.
Boot Düsseldorf/BÅTLIV: Lørdag kveld ble det kåret fem vinnere innenfor fem forskjellige kategorier. Juryen består av 11 europeiske båtblader, deriblant Båtliv.
Under 25 fot
Vinneren av båter under 25 fot ble finske Balla 620 Cabin, som for øvrig også er designet av nordmannen Espen Thorup. Dette er en svært praktisk, prisgunstig allbruksbåt med mye plass på få fot. Bella 620 C følelsen av å kjøre en mye større båt enn knappe 21 fot. Det er i seg selv et tegn på at designer Thorup har gjort svært mye rett med nyheten. Du kan lese mer om båten fra Båtlivs prøvekjøring.
Vinner og nominerte under 25 fot
Bella 620 Cabin (Vinner)
Bayliner VR 5 Cuddy OB
Heyday WT2
Jeanneau CC 7.5 BR
Parker 690 DC (Askeladden C65)
Under 35 fot
Vinneren av båter under 35 fot ble Apreamare Gozzo 33 som vi ikke har sett mye av her til lands, men som flere av de europeiske båtbladene har lovpriset etter prøvekjøringen.
Vinner og nominerte under 35 fot
Apreamare Gozzo 33 (vinner)
Opp til 45 fot
Vinneren av båter opp til 45 fot ble Fountaine Pajot MY44. Med katamaran får denne motorbåten en boflate og et uteareal som vi normalt finner på langt større båter. Du glemmer trolig fort at dette «bare» er en 44 foter når man kommer om bord og går rundt mellom lugarer, salong og en stor flybridge. To skrog som gir en bredde på nesten 22 fot byr på muligheter. I hver av skrogene er det gjort plass til ikke mindre enn til sammen tre bad og tre lugarer med hver sine dobbelkøyer. I tillegg er det en fjerde lugar foran ved baugen, med inngang fra salongen. Prisen ligger på 660.000 euro, som tilsvarer 6,5 millioner kroner før avgifter.
Vinnere og nominerte opp til 45 fot
Fountaine Pajot MY44 (Vinner)
Rio Spider 40
Opp til 45 fot
Vinneren her er Azimut S7. Bare kleshengerne i denne båten koster 2000 kroner stykket, men nyheten vekker likevel begeistring i Europa.Azimut kaller S7 en «carbon game changer». Den 2,3 millioner euro dyre båten har et skrog med tradisjonell glassfiber, men for å spare vekt er det brukt betydelige menger med karbonfiber. Vi snakker da om karbonfiber for mye av det som er utenom skroget, noe som skal ha gitt designerne mulighet til å øke båtens volum uten å påvirke totalvekten og ytelsen. Azimut S7 har et skrog som er spesialtilpasset trippel IPS fra Volvo Penta. Dette er altså D13-motorer, og hver av motorene yter 800 hestekrefter.
Vinnere og nominerte over 45 fot
Azimut S7 (Vinner)
Steeler NG 52 S Offshore
Sunseeker 66 Manhattan
Displacement
Linssen GS 40.0 Sedan vant i klassen for displacement. Denne nederlandske stålbåten har også potensiale for det norske markedet, med kvalitet som overgår mange andre båter.
Vinnere og nominerte i deplacement
Linssen GS 40.0 Sedan (vinner)
Boarncruiser Elegance 1500 CS
Delphia BluEscape 1200
Seafaring Yachts 44
Serious Yachts Brightly 1530