ENERGI: Torqeedo øker energien i sine batterier. 25 v batteriet får 30 % mer strøm til 3,5 kWh.

Mer strøm og mer kraft

Torqeedo har en rekke nyheter for 2018. Her  er de viktigste.

Publisert Sist oppdatert
KRAFT: Deep Blue-sytemet blir kraftigere og leveres med 25, 50 og 100 kW effekt.

Den tyske elmotorprodusenten leder an elektrifiseringen av fritidsbåter. Det startet med små smarte påhengsmotorer, men nå har de løsninger for det meste av fritidsbåtene på markedet, også hybridløsninger. Fellesnevner for alle produktene er god design, men også høy pris.

Mer kraft

Torqeedo har to systemer, mindre enklere motorer  bruker lav spenning, 24 til 48 volt, mens de større systemene benytter seg av høy spenning, 400 volt, slik som elbilene. Høyspenningløsningene går under navnet «Deep Blue». Den kraftigste motoren har frem til nå vært på 66 kW, tilsvarende 80 hk. Under Mets ble det lansert en ny motor på 100 kW, tilsvarende 135 hk. Høyspenningsmotorene kommer nå i 25, 50 og 100 kW-versjon. Foruten utenbords og innenbordsversjon, kommer de også med seilbåtdrev. De kan også leveres i en versjon tilpasset store og tunge motorer med lavere turtall, eller versjon or lette og rake båter med høyt turtall.  

Mer energi

Kraftige elmotorer krever også mye energi. Torqeedo har i flere år samarbeidet med BMW om batteripakker. Batteripakken som sitter i BMW i3 har i løpet av denne tiden fått doblet energitettheten fra 20 kWh i 2013 til 40 kWh i 2019. Torqeedo oppgir bruttoenergikapasitet, mens BMW oppgir netto, men en buffer som forlenger batteriets levetid.

Batteriet fra BMW i3 har en energitetthet på 144 Wh/kg. Dette batteriet består av åtte moduler på 48 volt. Disse oppdelte modulene selger også Torqeedo, noe som var en nyhet i fjor, ett år før oppgraderingen kom i bilen.

Torqeedo oppgraderer også sitt 24 volts batteri med 30 prosent mer energi i samme boks. Batteriet har en lagring på 3,5 kWh, og en energitetthet på 138 Wh/kg, 70 % lavere enn blybatteri.

Mer effekt

Men sammenlignet med diesel, så er det en vei å gå. En liter diesel inneholder 10,1 kWh, og en liter veier mindre enn en kilo. Det gir fossilt drivstoff nesten hundre ganger mer energi per kilo, enn batteri.

Heldigvis utnytter elmotoren energien mye bedre enn fossile motorer. Testen SEILmagasinet og Båtliv gjorde før sommeren viste at en moderne elektrisk påhenger er over ti ganger mer effektiv enn en bensinmotor. For flytte en 26-fots seilbåt i 3,5 knop brukte elmotoren 500 watt. Bensinmotoren, en Honda 2,3 hk brukte bensin tilsvarende 5400 watt energi, omregnet fra at en liter bensin inneholder 9,1 kWh.

Mindre støy

Under vår test av små elektriske påhengere påpekte vi at Torqeedo Travel 1003C støyet mer enn forventet. Vi beskrev støyen som en kjøkkenmaskin. Lyden oppstår i et reduksjonsgir i girhuset. Nå lanserer Torqeedo en ny modell uten reduksjonsgir og hevder den er markedets mest lydløse påhenger. Den nye Travel 1103 C har også litt mer kraft, fra 1 kWh til 1,1. Batteriet er på 915 Wh som gir strøm i nesten en time på full fart.   En jolle i lav fart, to knop, kan ha nesten 40 nm rekkevidde med denne motoren. 

LES: Strøm eller bensin (SEILmagasinet)

LES: Strøm eller bensin (Båtliv)

 

BIL: Torqeedo bruker samme batteri som BMW i3. Både bil og båt har nå 40 kWh med energi, det dobbelte av i 2014.
SEILBÅT: Torqeedo leverer også kraftige motorer til seilbåter. Denne har 400 volts spenning.
JOLLE: Små joller brukes gjerne kun til korte turer. Elmotor gir mange fordeler.