HEFTIG: Nå kommer de kraftige elmotorene. Denne skal ha krefter som en 450 hester.

Elmotor fra 100 til 450 hk

GreenStar Marine viste frem en kjempe av en elmotor på Mets, men med tom innmat.

Publisert Sist oppdatert
DUO: Elmotoren er mer kompakt, men de voldsomme kreftene krever et godt dimensjonert undervannshus.

Det svenske selskapet har i sommer testet ut en konseptversjon av motoren de nå har under utvikling. 400 hk som står utstilt på Mets er en dummie som kun viser motorens form. Det neste nå er å få teknikken fra konseptversjonen inn i formen som den ferdige motoren vil få.

Enorme påhengere

Elmotorprodusenten tar sikte på å lansere modeller med effekt tilsvarende bensinmotorer fra 100 hester til 400 hester, og legger seg derfor over motorene til Torqeedo, som under Mets lanserte en motor på 100 kW.

 GreenStar Marine mener at de vil kunne levere motorer med lavere pris enn Torqeedo, og at deres motorer vil koste mindre enn tilsvarende bensinmotor. Batteriet vil øke investeringskostnaden, men dette vil betale seg på sikt med langt lavere driftskostnader. 

Vi så konseptversjon av GreenStar Marines påhenger i Marstrand, les video og les saken her. 

Også mindre motorer

GreenStar Marine har også utviklet sine mindre motorer som nå levers i to produktgrupper, E-line og P-line. Forskjellen på produktgruppene er at E-line er billigere likestrømsmotorer med børster, mens P-Line er børsteløse vekselstrømsmotorer. Vekselstrømmotoren er mer effektiv, men dyrere. Den trenger også elektronikk som omgjør likestrøm fra batteriene til vekselstrøm.

 

Torqeedo hadde også et nyhetsskred på Mets, les: Mer strøm og mer kraft.

 

KOMPAKT: 10 kW motor egnet for seilbåter.
KONSEPT: GreenStar Marine har utviklet en konseptmotor hvor teknologien er testet ut.