Frydenbø Marine og Pascal Technologies har gått sammen om å lansere Ripple Boats, som skal bygge elektriske båter med lang rekkevidde.
Ripple Boats skal bygge elektriske båter med lang rekkevidde, og først ut er en ti meter lang daycruiser.

Stor satsing på nytt båtmerke

Frydenbø Marine og Pascal Technologies har gått sammen om å lansere Ripple Boats, som skal bygge elektriske båter med lang rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Frydenbø Marine og Pascal Technologies har gått sammen om å starte et nytt selskap for satsing på elektriske fritidsbåter. De er allerede i gang med å utvikle en ti meter lang daycruiser designet av Espen Thorup, som de siste årene også har stått bak designet på Nordkapp og Sting.

Ripple Boats sier at vil designe og bygge neste generasjon langdistanse elektriske båter i fritidsbåtmarkedet, med Pascals innovative luftputeteknologi. Tanken er å skape båter som krever lite vedlikehold, og som gir trygge og gode båtopplevelser.

LUFTPUTE: Ripple Boats vil bygge neste generasjon langdistanse elektriske båter med Pascals innovative luftputeteknologi.
LUFTPUTE: Ripple Boats vil bygge neste generasjon langdistanse elektriske båter med Pascals innovative luftputeteknologi.

–Fritidsbåtbransjen og elektrifisering er på et vendepunkt. Forbrukernes holdninger endrer seg, batterikostnadene går ned og investeringene i området vokser raskt, både fra etablerte aktører og startups. Ripple bringer kombinasjonen av en innovativ og fartsfylt oppstart med påliteligheten og kvaliteten til en erfaren båtbygger, sier administrerende direktør Stian Gulla i Ripple Boats til Marine Industry News.

DESIGN: Espen Thorup designer de nye båtene fra Ripple Boats.

 Internasjonalt

Den første modellen blir altså en ti meter lang elektrisk daycruiser, designet av Thorup Design. Båten skal få romslige og konfigurerbare sittearrangementer samt brukervennlig teknologi med automatisk ankerhåndtering, fjernovervåking, og avanserte sikkerhetsfunksjoner slik at båtføreren kan slappe av på vannet uten bekymringer.

I en kommentar til lanseringen av Ripple Boats, sier administrerende direktør Stian Gulla:

–Jeg er veldig spent på å kunngjøre lanseringen av Ripple. Det som kjennetegner oss er vår evne til å kombinere innovativ, rekkeviddeforbedrende teknologi fra Pascal med bransjeerfaringen og produksjonsressursene til Frydenbø, noe som gjør oss i stand til raskt å bringe en elektrisk båt av høy kvalitet. I løpet av de kommende årene har vi som mål å bygge en serie modeller i seks til elleve meters størrelse, med tanke på internasjonalt salg og ikke bare i vårt hjemmemarked i Skandinavia.

Frydenbø og Pascal

Frydenbø Marine er en av de største båtprodusentene i Norden med egen fabrikk i Polen, og står bak Nordkapp, Sting og Airborne båter, i tillegg til agentur på Zodiac. Frydenbø gir Ripple tilgang til produksjonskapasitet av høy kvalitet.

Oslo-baserte Pascal er en raskt voksende marin tech-startup som utvikler en energieffektiv løsning for fritidsbåter basert på et luftputeprinsipp. Luft pumpes mellom skrog og vann, noe som reduserer vannmotstanden og dermed utvider rekkevidden betraktelig. Pascal Technologies hentet nylig inn 4,6 millioner euro (ca 50 millioner kroner) i en finansieringsrunde ledet av Ocean Zero LLC.