Prøvekjøring av elbåten Strana i Oslofjorden siste helg i august 2021.

Båtliv med et smil og uten ratt

Elbåten Strana har verdenspremiere i Vollen denne helgen, og Båtmagasinet fikk en sving ut på vannet med joystick. Se video!

Publisert Sist oppdatert

Vollen, Asker

Strana er en helt ny elbåt utviklet av Mannerfelt Desing Team og drevet fram av norske SeaDrive. Dagsturbåten har en prisklasse i overkant av en million kroner, avhengig av hvor sterk motot og stor batteripakke man ønsker.

Elbåten har verdenspremiere på elbåtmessen i Vollen denne solfylte helgen, og Båtmagasinet fikk en svipptur på Oslofjorden med forhandler Niels Astrup og Petter Antonsen fra SeaDrive.

Dagsturbåt

Strana er en syv meter lang sosial plattform, som skiller seg ut fra tradisjonelle båter på mange måter. Båten har ikke ratt eller ror, men styres av en liten joystick. Båtfører sitter midt i båten sammen med mannskap og passasjerer. Den lydløse framdriften gjør det enkelt å prate sammen, som rundt stuebordet hjemme. Det klukker litt rundt baugen, og nå og da klasker en bølge mot skroget, omtrent som i en seilbåt.

Strana er en kompromissløs dagsturbåt. Her er kjøleskap, men ikke bysse og toalett. En stor kalesje over sofagruppen, som fyller mesteparten av båten fra baug til båtfører, kan forlenges over hele båten, og da er det mulig å sove på sofaen, men dette er ikke poenget med båten.

Vannmotstand

Den er laget for å cruise langsomt rundt i skjærgården. Gründer Arne Lindström og forteller at han har testet den i kuling og stor sjø ved Marstrand i Sverige, men den er ennå ikke CE-sertifisert. Og båten er rank. Den er bygget for minst mulig vannmotstand. Ocke Mannerfelt er en kjent racerbåtkonstruktør, og her har han benyttet sin kompetanse for å lage en mest mulig energiøkonomisk båt.

Strana drives fram av en pod som yter 7,5 KW fra norske SeaDrive. Poden er et high-end produkt i bronsje der hele motoren sitter i poden. Med en 20 KWh batteripakke kan båten seile i 20 timer i fem knops fart, påstår Astrup. Båten kan også leveres med en 40 KWh batteripakke, som skal gi en rekkevidde

Batteripakke

Med poden på båten vi prøvekjører er toppfarten åtte knop, men Strana kan også utstyres med en dobbelt så stor motor. Da gjør den 15 knop, men Astrup understreker at hele hensikten med båten er å kose seg på fjorden, ikke å komme fortest mulig fram. Podløsningen gjør det mulig å svinge båten rundt sin egen akse med joysticken.

Strana veier 600 kilo uten batterier og folk. Den er laget for å trailes på henger etter bil. Da får du også med en ekstra batteripakke bak bilen, som kan være nyttig når du kjører elbil, påpeker Astrup.

Sosial

Han trekker paralleller mellom verdensnyheten og den tradisjonelle snekka. Begge er sosiale båter bygget for det langsomme båtlivet, men selvsagt med helt ulike skrogfomer og drivlinje.

–Folk snakker så mye om klimakrise og skremsler. Vi vil heller snakke om hvor komfortabelt og gøy man kan det på vannet med elbåt, sier Lindström, som mener båten han har vært med å utvikle egner seg perfekt for innsjøer, der drikkevannet helst ikke bør forurenses av avgasser.

Fakta

Lengde: 7 meter

Bredde: 2,2 meter

Batteri: 14 KWh / 28 KWh

Drivlinje: SeaDrive 7,5 KW, 15 KW, 30 KW

Fart: 8-15 knop avhengig av drivlinje

Rekkevidde: Opp til 100 nautiske mil med 7,5 KW drivlinje og 14KWh batteri

Norsk Importør er Erling Sande AS