Greenline 48 Fly prøvekjørt:

FANGER SOLENGERGIEN: Eieren har valgt å være helt selvforsynt med strøm.
GREENLINE 48 FLY: Båten er med hybrid og bruker strøm nesten som en vanlig husholdning.
SER DET SAMME: Passasjerene kan også med et håndgrep sitte vendt fremover på flybridgen.
PRAKTISK PØLSEBODLØSNING: Vinduet løftes opp, og fra byssa er det kontakt med sittegruppen på akterdekket.
FJERNKONTROLL: Beskyttelse mot solen på akterdekket.
FLYBRIDGE: God plass, med solseng bak.
AKTERDEKK: Stor sofabenk med nesten like stort bord.
SOM HJEMME: Stort kjøleskap som er enkelt å bytte med nytt.
VASKEROM: Mannskapslugar eller vaskerom, valget bør være enkelt.
ENDA FLERE SOLCELLER: På fordekket.
GÅPLASS: Dollbordet har god fremkommelighet.
SOLID: Trygg fortøyning skal ikke være noe problem.
MYE PLASS: Båtens salong.
ÅPENT: Fra akterdekket til byssa.
SKUFFER: Det er bra med stueplass rundt i båten.
HVERT SITT: Hver lugar har hvert sitt bad.
PRAKTISK: Fine løsninger og gode strømkilder.
LUGAR: Gjestelugarene er ganske like, her på styrbord side.
LYST: Alle lugarene får bra med dagslys.
GOD NATT: Også lyse sommernetter får du stengt det verste lyset ute.
EIERLUGAR: Båtens største lugar er ved forpiggen.
DETALJER: Lær for skuffer og skap.
VASK: I byssa akter i båten.
BYSSE: Kokken vil neppe klage.
DOLLBORD: Babord side mot fordekket.
SOLBÅT: Solceller også på fordekket.
FØRERPLASS: Her er det også praktisk å stå.
FLYBRIDGE: Førerplass med utsikt.

Hybridbåten lager sin egen strøm

Tenk det at du ligger i naturhavn, uten landstrøm. Du bruker induksjon til matlaging, har stort kjøleskap, fryser, komfyr og varmtvann. Men uten aggregat? Vi har prøvekjørt Greenline 48 Fly med hybrid som gir denne muligheten.

Publisert Sist oppdatert

Greenline var tidlig ute med hybrid. Allerede i 2010 skrev båtliv om Greenline 33 som var kommet til Norge. Siden den gang har det skjedd mye. Den slovenske båtfabrikken har fått ny eier, og  bare i år har båtmerket med den grønne logoen lansert fem nye modeller. I tillegg til muligheten for elektrisk fremdrift er fokuset solcellepaneler, store batteripakker og ei bysse som ligner mer på et moderne kjøkken. Båtliv så båtene første gang på Boot Düsseldorf. Fire måneder seinere reiser vi til fabrikken til Greenline. Her bygges det om lag hundre båter i året like utenfor hovedstaden Ljubljana. Etter en omvisning i fabrikken går kjøreturen 160 kilometer ned til Adriaterhavet, til havnebyen Portoroz. Ved kaia ligger en Greenline 48 Fly og venter på oss. På bryggeområdet jobbes med å rigge ned helgens lokale båtmesse.

Stor batteripakke

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER