RASK: Kraftig motor og store batterier gir katamaranen driftstid og forbruk som en el-bil
RASK: Kraftig motor og store batterier gir katamaranen driftstid og forbruk som en el-bil

Grønn båtturisme på Sunnmøre

Geirangerfjorden er en nasjonalskatt, men turismen har slitt hardt på naturperlen. Reiselivsfirmaet Bonseye ville gjøre noe med egne utslipp og har startet overgangen til el-drift for sine turist-ribber.

Publisert

Nå er ikke akkurat eksosen fra moderne bensinmotorer det store problemet i den trange fjorden. Den akutte forurensingen må de mange, svære cruisebåtene ta ansvaret for. Men en lokal reiselivsbedrift bør gå foran med et godt eksempel, også av klimagrunner.

Derfor har Bonseye via søsterbedriften Green Fjords AS utviklet en el-båt som alternativ til de tradisjonelle ribbene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER