RACEBIRD: En ny og spennende generasjon eldrevne racerbåter i Formel 1 ser dagens lys i kommende sesong av E1 World Championship.
RACEBIRD: En ny og spennende generasjon eldrevne racerbåter i Formel 1 ser dagens lys i kommende sesong av E1 World Championship.

Formel 1-sirkus for el-drevne racerbåter

Oppkjøringen til den første runden i racerbåtsirkuset for el-drevne båter i Formel 1 er i gang.

Publisert

Et av de mest kjente navnene i dette miljøet er racerbåtskipper i Formel 1, Sergio Perez, kjent som «Checo». Han skal kjøre for et team med koblinger til Mexico i kommende sesong av UIM E1 Word Championship. El-båtene går under navnet RaceBird.

HYDROFOIL: E-båten RaceBird er bygget for fart opp mot 50 knop. Hydrofoilen løfter seg for å minske friksjonen i vannet og dermed spare energi. Bildet er tatt under den første testen i Italia tidligere i år.
HYDROFOIL: E-båten RaceBird er bygget for fart opp mot 50 knop. Hydrofoilen løfter seg for å minske friksjonen i vannet og dermed spare energi. Bildet er tatt under den første testen i Italia tidligere i år.

100 prosent elektrisk

Alle båtene som stiller til start i UIM E1 World Championship er hundre prosent el-drevne. De er utstyrt med to bæreben, hydrofoiler som løfter båtene opp fra vannoverflaten for å minske friksjonen og dermed energiforbruket. En av gründerne til E1 er pioneren innen el-drift, Alejandro Agag som tidligere har konkurrert i teamet Barwa Addax i GP2. Perez har også kjørt for dette teamet.

50 knop

Med kombinasjonen løfteben og el drift skal den kommende konkurransen være med på videre utvikling av teknologien knyttet til elbåter. I konkurransen kommer vi til å se elbåter med hastigheter opp mot 50 knop.