RESIRKULERT: Siddis 430 inneholder 30 prosent gamle glassfiberbåter.

Verdens første resirkulerte glassfiberbåt

Siddis Plast har tatt frem en landstedsbåt basert på oppkvernet skrog.

Publisert Sist oppdatert

–   30 prosent av skroget er basert på resirkulert materialet, forteller Kjell Inge Svendsen i Ecofiber. Han leder en bedrift som handterer glassfiberkonstruksjoner som kvernes opp til fyllmasse. Han forteller at fyllmassen egner seg i betong, som gjør den lettere og sterkere.

Homogen konstruksjon

Nå har Siddis Plast også stertet å benytte seg av Ecofiber. Det brukes både som fyllstoff, og for avstivninger.

– Vi produserer plater av Ecofiber, og disse platene er benyttet i båten som erstatning for kryssfiner, forteller Svendsen. Målet var å ta ut alle forsterkninger som ikke er glassfiber/polyester for å erstatte med ecofiber. Løsningen gir en homogen konstruksjon som også er en fordel når båten skal resirkuleres på nytt. Den store delen består i dag av å strippe skroget for påmontert utstyr.

–  Med denne konstruksjonen kan båten sendes rett i kværna, og det er sånn det bør være, uttaler Svendsen. Han har mottatt over 400 båter siden ordingen med pant av gamle båter ble innført i oktober 2017. 

Litt tyngre

Siddis 430 S er bygget i en eksisterende form, og båten ble ikke tatt frem for å bli resirkulerbar. Båten på bildene er en prototype, og mangler gelcoat på dørken for å vise det resirkulerte innholdet. Deler av båten er innhold av resirkulerte kasserte fritidsbåter som er samlet inn på tilskuddsordningen.

– Båten blir noen ubetydelige prosen tyngre. Den blir heller ikke noe dyrere, forteller Svendsen.

ECOFIBER: Dørken i båten er uten gelcoat, slik det er mulig å se det resirkulerte materialet.