Cannes Yachting Festival

HYDROGEN: Hynova 40 er fransk dagsturbåt som går på hydrogen.
HYDROGEN: Hynova 40 er fransk dagsturbåt som går på hydrogen.

Verdenspremiere for hydrogenbåt

Hynova 40 drives av hydrogen, og er blant nyhetene som ble vist på Cannes Yachting Festival sist uke.

Publisert Sist oppdatert

Elbåter og hybridbåter fikk egen ustillingsbrygge på Cannes Yachting Festival i år. Blant nyhetene der var Hynova 40. Den 40 fot lange tenderbåten bruker hydrogen som drivstoff. Løsningen er miljøvennlig på den måten at båten ikke slipper ut CO2 eller andre skadelige avgasser, kun oksygen og vanndamp.

Den franske verdenspremieren er designet av Chloé Zaied, som er gründer bak prosjektet. Vi kjenner ikke prisen på båten, men det blir neppe mange å se av denne i norske farvann. 40-foteren er nemlig en ren dagsturbåt uten kabiner. Med store solsenger og åpne sittegrupper er dette en typisk Middelhavsbåt.

Arrangørene av Cannes Yachting Festival påstår at Hynova er verdens første serieproduserte fritidsbåt drevet av hydrogen, men Båtmagasinet kjenner til at det finnes flere hydrogendrevne båter på europeiske innsjøer.

Norske HyCruiser

I Norge er det også en hydrogendrevet båt under utvikling. HyCruiser 28 kombinerer hydrogen og batteri, på den måten mener de norske initiativtagerne at de kan tilby en svært fleksibel løsning som byr på både lang rekkevidde og enkel lading: –De aller fleste båtturene starter fra en båtplass med strøm på brygga. En batterilader vil sørge for at HyCruiser28 starter disse turene med 20 kWh energi på batteriene. For en gjennomsnittlig båteier vil en stor del av energibehovet i løpet av sesongen bli dekket av denne energien hentet fra strømnettet på land. Etter en til tre timer med batteridrift, avhengig av hastigheten, aktiveres HyRex og lader batteriene, lydløst som elektromotoren, og med kun vann som utslipp. HyCruiser 28 er altså en stillegående, eksosfri, null-utslipp fritidsbåt med samme rekkevidde som en båt med diesel- eller bensinmotor. En gjennomsnittlig båtbruker vil klare seg med tre-fire hydrogen fyllinger i løpet av sesongen, påstår initiativtagerne til HyCruiser.

Fremtiden

Mange mener at drivlinjer basert på brencellcelleteknologi og hydrogen er fremtiden for miljøvennlige fritidsbåter. Som energibærer veier hydrogen komprimert på tanker kun en tiendedel av batterier med dagens teknologi, påstår produsentene av Hynova. Hydrogen brukes i dag på flere norske ferger, og også tyngre kjøretøyer på land.

Hydrogen fylles på tanker i båten. Volumet er ikke ulikt bensin- eller dieseltanker, og selve påfyllingen tar heller ikke lengre tid enn å fylle tanken fossilt i dag.

Norge er langt fremme når det gjelder Hydrogen, blant annet med børsyndlingen NEL. En prinsipiell innvending mot hydrogen og brencelcelleteknologi er nokså stort energitap på veien fra kilde til forbruk. Foreløpig mangler også infrastrukturen for påfylling. Se videointervju på engelskog fransk med Chloe Zaid:

Powered by Labrador CMS