Fra testarkivet, Praktisk Båtliv 4 2000:

BUSTER XXL: Tredje generasjon ble testet i Praktisk Båtliv nummer 4 2000.
BUSTER XXL: Tredje generasjon ble testet i Praktisk Båtliv nummer 4 2000.

Buster XXL: Tøff, robust og miljøvennelig

XXL representerer tredje generasjon Buster aluminiumbåter. Modellen kiler seg inn mellom XL og Magnum i størrelse, og hele Buster-sortimentet består nå av åtte basismodeller. Alle er laget i sjøvannsbestandig aluminium og er så godt som vedlikeholdsfrie.

Publisert

Egentlig burde alle småbåter vært laget i aluminium. Materialet har egenskaper som overgår plastens på de fleste punkter. Det verken ruster, råtner, brenner eller reagerer på fuktighet. Att på til er det både miljøvennlig og resirkulerbart. Men ikke nok med det; aluminium er fire gang-er så slagkraftig og 20 prosent lettere enn plast. Salget av aluminiumbåter stiger jevnt og trutt i Norge, og bare Buster selger cirka 300 båter i året. Men det er et stykke igjen til finske, svenske og, for ikke å snakke om, amerikanske tilstander. I USA bygges hele 80 prosent av alle småbåter i aluminium!

FØRERKONSOLL: Solide bøyler og rekkverk alle steder.
FØRERKONSOLL: Solide bøyler og rekkverk alle steder.

Fordommer

Ankepunktene mot aluminium som båtmateriale har vært at stoffet er kaldt, uten glans, lager klanglyder i sjoen og egner seg ikke til bruk i sjøvann. Sistnevnte er en sannhet med modifikasjoner. Aluminium er tilsatt fire prosent magnesium, som hind-rer korrodering i sjø og blant annet bidrar til at Buster kan gi seks års reklamasjonstid på skroget. Men det finnes nok av eksempler på ti år gamle Bustere som ser ut som de er nye. Når det gjelder klanglyder i sjøen, viser både denne testen og våre to tidligere Buster-tester, modell M (testet i 1 /97) og modell XL (testet i 3/99), at konstruksjonen, dempningsmaterialene og det giftfrie flytemiddelet mellom skrogene demper alle ulyder effektivt. At stoffet er kaldt og uten glans sammenlignet med glassfiber, er på mange måter riktig, men ikke definitivt. Mye avhenger av hvordan båten er oppbygget og hvilken type «glans» man ønsker seg.

LØFT FOR FOTOGRAFEN: Solid bunnkonstruksjon med steglister og 19 graders V-bunn.
LØFT FOR FOTOGRAFEN: Solid bunnkonstruksjon med steglister og 19 graders V-bunn.

Kvalitet

Buster XXL er en tvers igjennom kvalitetsbåt. Det finske har lang erfaring i produksjon av aluminiumbåter og har ikke mindre enn 12 mann i en utviklingsgruppe som hele tiden tenker nytt og langsiktig. Under vår prøvetur med XXL i begynnelsen av mars blås-te det stiv kuling, og vi fikk virkelig sett hva båten er god for. Retningsstabiliteten var utmerket og dansingen på bølgetoppene var myke, trygge, og helt uten klirr og klang-lyder. Mot vinden målte vi farten til 33 knop (med en 100 hesters Yamaha F100), mens vi med bølger og vind i ryggen eller på tvers, gjorde 38 knop. Dette var med to personer ombord og stemte med fabrikkens egne målinger. Busteren er anbefalt med motorer opp til 115 hk, men man vinner bare to knop ekstra med de siste 15 hestekreftene.

Planer godt

XXL kan med motortrimmen justeres til platting i nær sagt alle fartsområder. Selv i «bare» 17 knop, og powertrimmen nedtiltet, kom vi behagelig av gårde i god plan.

Ved 4.000 omdreininger gjorde båten 24-25 knop, mens den ved 4.500 omdreininger (cirka 1.000 omdreininger under toppfarten) gjorde 27-28 knop. Forbruksmessig er dette den mest gunstige farten med denne motoren (Yamaha F100 til cirka 100.000 kroner), som for øvrig er meget stillegående i hele fartsspekteret. Buster XXL er sertifisert for syv personer, men selv med maks tillatt antall personer ombord, planer den fint og mister bare fem-seks knop i toppfartskiktet. I standarutstyret inngår blant annet en innebygd bensintank på 115 liter og ben-sinfilter med van navskiller. Ratt/styreutstyr, hovedstrømbryter, koplingspanel m/12v uttak og elektronisk lensepumpe er også standard.

Bøyler og rekker

Konstruksjonen og alle sammenføyninger virker forseggjorte. Fordekket, som på XXL har fått en ny vellykket buet fasong, er avstivet med påsveiste bjelker og tåler det meste. En god detalj er at kryssholtene her har bolter som ikke bare går gjennom dekket, men også gjennom avstivningene. Baugen er butt kr blant annet lettere å kunne entre båten, og de to bøylene (pulpiten) er gode å holde seg i. Faktisk er boy-lene og rekkene i denne båten usedvanlig mange og velplasserte. Ikke noen steder om bord har dødpunkter i så måte, og selv i fart og bølger er det lett å holde seg fast hvor man enn måtte befinne seg i båten. Sittekomforten og benplassen er god alle steder, både i førerstolen, copilotsetet og akter- og frontbenkene. Benkene har låsbare luker (m/hengelås) og smarte plast låse-klemmer som er lette å få opp, og som samtidig hindrer benken i å klirre eller sprette opp i grov sjø. Luken forut er utstyrt med to lufteventiler og en veldimensjonert og presis gassdemper. Her inne ligger brann-slokningsapparatet, mens alle stuerom har plast profilmatter i bunnen som hindrer ting og utstyr i å bli våte fra eventuelt vann i bunnen. Alle stuerom er for øvrig drener-bare.

NY DESIGN: XXL har fått nydesignete båtstoler. Akterbenken kan vippes ned i hjørnene for bedre adkomst til motorbrønnen og kryssholtene akter. Puter er ekstrautstyr.
NY DESIGN: XXL har fått nydesignete båtstoler. Akterbenken kan vippes ned i hjørnene for bedre adkomst til motorbrønnen og kryssholtene akter. Puter er ekstrautstyr.

Synkefri

Rundt hele båten er innfestet en beskyttel-seslist av hard gummi. På grunn av båtens negative knekk over og under denne listen, er det selve listen som tar i mot støtet mot bryggen. For øvrig er denne båten så solid at man nærmest kan kjøre rett opp i fjæresteinene med den. Badeleider på styrbord side akter er standard, men puter og kalesje er ekstrautstyr. Kanskje kunne vi tenkt oss et lite feste for en liten nød-påhengsmotor på motsatt side av leideren. Selv om dagens store elektroniske påhengere er aldri så driftssikre, så hender det likevel at de stopper. Og da er det ikke bare å finne frem skiftenøkkelen og spray-boksen som i gamle dager, til det er opp-byggingen for komplisert. Men en jolle/liv-båt på slep behøver man ikke å tenke på i denne båten. Busteren kan fylles med vann og mennesker og likevel flyte høyt nok i sjø-en til at motoren kan kjøres. Hull i båten svekker heller ikke denne egenskapen.

TØRT: Aktre batterikasse. benk rommer hovedstrømbryter og batterikasse.
TØRT: Aktre batterikasse. benk rommer hovedstrømbryter og batterikasse.

Skjult kalesje

Vindbreakerne skjermer godt mot vinden, og med en todelt kalesje og dørgardin mellom konsollene, kan man sitte helt beskyt-tet mot regn og vind. Kalesjen kan forresten felles ned i et eget oppbevaringsrom bak aktre sittebenk og på den måten forsvinne helt ute av syne. Akterbenken rommer også en annen hemmelighet ved at dens ytterkanter kan felles ned for bedre tilkomst til motorbrønnen, kryssholtene og bensinpåfyllingsstussen. Inni selve benken er det plass til et 100 Ah batteri.

Hovedstrømbryteren her er adskilt fra batteriet, men dens kontakter er åpne i samme rom som batteriet. Selv om batteriet står i en oppbevaringsboks, har full drenering og at sjansen for hydrogengass og gnist er helt marginale, synes vi likevel det ikke bør være Aluminium verdt å vurdere Buster XXL er en fryd å kjøre, og den tar seg godt ut på sjøen. Tredje generasjonen har blant annet bredere baug, høyere fribord fremme og buet dekk. Dette er vellykte endringer, og vi tipper nok ikke feil om den finske produsenten, som lager 2600 Bustere i året, fortsetter denne utviklingen. V-bunnens vinkel på 19 grader gir, sammen med de mange steglistene, god kursstabilitet og myk gange. Under vår røffe seilas i kuling og bølger, fikk vi aldri vann inn i båten, og aldri følte vi oss utrygge, selv ikke under de krappeste svingmanøvrene. Båten krenger riktignok litt i de bråeste svingene (rett vei selvfølgelig), men ikke verre enn normalt for slike båter. Bevegeligheten ombord er ellers god og stabiliteten nærmest unik. Alle tillatte syv personer kan stå ute i borde uten at båten velter eller tar inn vann. Med tanke på de tidligere nevnte for-delene som aluminium har, foruten at stof-fet er et naturlig grunnstoff som finnes i jord, vann, planter og dyr (det tredje mest vanlige grunnstoffet på jorden), bør man kanskje vurdere aluminium som båtmateriale når neste båt skal anskaffes. Brukte Bustere er det for øvrig nærmest umulig å få tak i.

Powered by Labrador CMS