Båtliv setter sjøbein på Telemarkskanalen
Båtliv setter sjøbein på Telemarkskanalen
Båtliv setter sjøbein på Telemarkskanalen
Båtliv setter sjøbein på Telemarkskanalen

Båtliv setter sjøbein på Telemarkskanalen

Fra 22. til og med 25. juni vil BÅTLIV besøke Telemarkskanalen Fra Skien og helt opp til Dalen. Hva er vel mer tidsriktig enn å gjøre det i en elektrisk snekke fra den lokale båtprodusentene Polar i Skien? Følg oss opp kanalen.

Publisert Sist oppdatert

Vi vil gjerne høre fra deg om du har tips eller råd til hyggelige treff eller opplevelser langs kanalen. Vi vil legge ut rapporter daglig på våre hjemmesider www.batliv.no om turen og hva vi opplever på våre dagsetapper.  Du kan speide etter en 20 fots Polarsnekke som går utrolig stille, eller ringe oss på telefon 90722391 om du har tips.

Neste år fyller jo kanalen 150 år, og dette vil bli en forsmak på en større jubileumsreportasje som kommer i vårt blad til neste år. Vårt tyske søsterblad BOOTE, kalte i 2008 sin reportasje fra kanalen for en av verdens vakreste sjøreiser. Vi kan jo ikke være dårligere, men ønsker å optimalisere opplevelsen ved å gjøre det i Norges første serieproduserte elektriske båt, Polar 20 electro.

Da kanalen sto ferdig i 1892 ble den ute i Europa betegnet som et ”åttende underverk”. Utviklingen av kanalen i sin fulle lengde hadde da pågått over flere tiår allerede. Mye av den første trafikken var knyttet til brynesteintransporten fra bruddene i Eidsborg i Lårdal. Før de rutegående dampbåtene ble satt i drift på Telemarksvannene på midten av 1800-tallet, var det å ro vannene når en skulle til byen. Folk kunne bli rodd eller leie prammer med to og tre åreganger, og langs vassdraget var det gjestgiverier der de reisende kunne ta inn. Strekningene over de store sjøene var delt inn i roskift. Mellom sjøene var det å gå til fots eller å få transport med hest.

For å sluttføre hele kanalsystemet hadde 500 mann jobbet i 5 år med å sprenge seg vei gjennom fjellet. Med hele 18 slusekammere var veien banet fra Skien og inn til urnorske Dalen, en seilas på 105 km og med en høydeforskjell på 72 meter. Kanalen ble kalt ”Hurtigruten” mellom Østlandet og Vestlandet og var også den viktigste ferdselsåren mellom øvre og nedre Telemark for folk, buskap, varer og tømmer. I dag er det turister fra nær og fjern som kommer for å oppleve denne unike vannveien som framstår omtrent som for over hundre år siden. De steinsmurte sluseveggene, de enorme sluseportene, åpne- og lukkemekanismen – alt er autentisk.

Se mer informasjon om kanalen på www.telemarkskanalen.no