Båtfolket skal flås
Jaktsesongen på båtfolket er i gang. Forslagene om økte avgifter, tvungen opplæring og skjerpet promillegrense står i kø, mens båtfolk latterliggjøres i mediene.
Kommentar fra Ole Henrik Nissen-Lie, ansvarlig redaktør i Båtliv og Seilas:
Nå er det sommer, og tid for glede og avkobling. Men akkurat i det du skal kaste loss og nyte ferielivets gleder, smeller fru Halvorsen til med forslag om økte avgifter for båtfolket. Nå skal båtfolket flås for hva de er verdt. Statskassa har oppdaget en ny inntektskilde, og kan bruke det hotteste og beste argumentet noen kan finne på i sommer: Miljøet.
– Også båteierne må betale for skader og slitasjer de påfører miljøet, sier leder for særarvgiftsutvalget, Brit Bye til Østlandsposten.
Dette utvalget foreslår en progressiv avgift på båtmotorer. Med andre ord blir det enda dyrere med store motorer, om utvalget får viljen sin. Og det får nok utvalget. Jeg tror svært få politikere vil tale båtfolkets sak denne gangen. I hele sommer har mediene fråtset i flausene til fartskåte kjendiser på sjøen. Det er klart et er godt VG-stoff når Idol-Ali smeller på land med en nyinnkjøpt båt til et par millioner kroner.
Farlig
Når folk med kjente fjes dummer seg ut, står Redningsselskapet, Politiet, Norsk Folkehjelp, Kystvakten og andre gode tjenere klare til å fortelle journalistene om hvor farlig det er blitt på sjøen i det siste. Da forteller de gjerne om nyrike tullinger som klatrer rett opp på flybridgen og fyrer opp tusenvis av hestekrefter.
Men er egentlig båtfolket sånn? Mitt inntrykk er at båfolk flest er fornuftige mennesker med sans for sjølivets gleder og norsk natur, enten de seiler, padler eller kjører motorbåt. Båtfolket er mange. Det er over en halv million av oss. Noen er nok tullinger, men de finnes overalt. Ingen finner på å kalle alle bilister for tullinger når en kjent person kræsjer, men hele båtfolket blir gjerne hengt ut i mediene når én person gjør en tabbe.
Sterke krefter er i bevegelse: Etater og redningstjenester ønsker økte bevilgninger og har alt å vinne på at sjøen oppfattes som et farlig sted å ferdes for folk flest. Statskassen er alltid på jakt etter nye inntektskilder i form av skatter og avgifter. Da står de nyrike lagelig til for hugg. Her er det bare å håve inn politisk støtte fra alle som er misunnelige på folk med store båter.
Giftige
I tillegg kommer miljøargumentet. Store båter slipper ut mye CO2. Vis meg den politikeren som kan si nei til å avgiftslegge nyrike tullinger som i tillegg spyr ut gifte gasser og ødelegger miljøet!
Dessverre er det nesten ingen som taler båtfolkets sak. Jeg har i lang tid hevdet at båtliv er miljøvennlig ferie i eget land. Det er en fordel for norsk økonomi så vel som for verdens økologi at nordmenn ferierer hjemme i stedet for å sette seg på flyet til fjerne himmelstrøk. Én familie som flyr til Syden lager mer CO2 i atmosfæren enn vi klarte med vår reportasjebåt gjennom hele fjoråret. Men dette argumentet drukner i mediebulderet om støyende og forurensende båtliv.
La gå at ikke all båtkjøring er miljøvennlig, men de fleste båtfolk kjører ikke bajas med tusenvis av hestekrefter, slik det fremstilles i mediene. Men hvor er båtfolkets talsmenn? Hvor er bransjen? Se på bilbransjen! Norges største bilimportør har begynt å selge biler med klimakvoter, og høster anerkjennelse fra medier og myndigheter. Bilbransjen har skjønt at den må ta klimaproblematikken på alvor, og legger om både produksjon og markedsføring for å holde hjulene i gang med størst mulig fortjeneste.
Usynlige
Båtbransjen er nesten usynlig i denne sammenheng. Båtfolk og båtbransje velger å seile sin egen sjø. Det er dumt, for vi slipper ikke unna regningene til fru Halvorsen. Jeg er overbevist om at særavgiftsutvalget får gjennomslag for sine forslag: Det blir økte avgifter på båter. I tillegg kommer dieselavgiften tilbake, og denne gangen er det ingenting som kan stoppe den.
Så nyt sommeren i år! Neste år skal du flås.
Hva synes du om forslaget om å øke avgiftene på båtmotorer med 50 prosent? Sin sin mening på debattsidene her.
ER du ikke registrert for å delta i debatt? Da kan du registrere deg å få passord her.