Elbåt med hydrogen

SJØSATT: Prosjektleder Stian Bogen ser frem til våren og uttesting av den hydrogendrevne rekkeviddeforlengeren i nye Hyrex 28.
SJØSATT: Prosjektleder Stian Bogen ser frem til våren og uttesting av den hydrogendrevne rekkeviddeforlengeren i nye Hyrex 28.

Er fremtiden for fritidsbåt hydrogen?

Teknologiselskapet Hyrex i Tønsberg har utviklet en hydrogendrevet brenselcelle som kombineres med batteribank og elmotor. De omtaler systemet en «rekkeviddeforlenger» som skal gi elbåter tilnærmet samme rekkevidde som fossildrevne båter.

Publisert

Rekkevidden for dagens elbåter blir for kort og ladetiden for lang, og batterier som energibærer er ikke tilstrekkelig til å drifte båtene med de største CO2-utslippene, mener gründerne bak Hyrex. Derfor har de utviklet en hydrogendrevet rekkeviddeforlenger som forsyner batteriene med strøm ved behov slik at elbåtene kan få den samme rekkevidden og driftsmønsteret som båtfolk er vant til. I midten av mars sjøsatte Hyrex første prototype – Hyrex 28, som også blir omtalt som Hycruiser 28.

Vil lede an

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER