Elbåt med hydrogen
SJØSATT: Prosjektleder Stian Bogen ser frem til våren og uttesting av den hydrogendrevne rekkeviddeforlengeren i nye Hyrex 28.
Atle Knutsen, Båtmagasinet
Er fremtiden for fritidsbåt hydrogen?
Teknologiselskapet Hyrex i Tønsberg har utviklet en hydrogendrevet brenselcelle som kombineres med batteribank og elmotor. De omtaler systemet en «rekkeviddeforlenger» som skal gi elbåter tilnærmet samme rekkevidde som fossildrevne båter.
Rekkevidden for dagens elbåter blir for kort og ladetiden for lang, og batterier som energibærer er ikke tilstrekkelig til å drifte båtene med de største CO2-utslippene, mener gründerne bak Hyrex. Derfor har de utviklet en hydrogendrevet rekkeviddeforlenger som forsyner batteriene med strøm ved behov slik at elbåtene kan få den samme rekkevidden og driftsmønsteret som båtfolk er vant til. I midten av mars sjøsatte Hyrex første prototype – Hyrex 28, som også blir omtalt som Hycruiser 28.
Vil lede an
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER