Viksund Smallboats

VIKSUND 550 SPORT i bowriderstil er tradisjonell i formen, og kanskje en av de mer kjedelige nyhetene fra Sri Lanka baserte Viksund.
LØSE PUTER i prototypen, og veldig enkel innmat kombinert med en noe kjedelig duoløsning på konsollene gjorde det enklere å finne favoritten blant de tre testede båtene.
VIKSUND 590 SUN SPORT er nok laget med ikke-europeere som modeller. Her var det gruelig trangt både bak konsollet og ikke minst under det nyskapende taket. Justeringer er underveis i følge produsenten.
550 SPORT virker faktisk bredere enn sin større søster. En av årsakene er nok måten innredningen er laget på.
BÅTEN blir enda vakrere når de får hevet taket 15 cm.

Tradisjon fra tropene

Viksund oser av trygge, norske båttradisjoner. Etter en bilagt strid om opphavet til With-navnet går de nye veier med sin båtproduksjon på Sri Lanka. Vi har prøvekjørt tre av norskasiatene, og mest spennende og nytenkende var 590 Sun Sport.

Publisert Sist oppdatert

Norske båttradisjoner går nye veier under tropesolen. På Sri Lanka lager Jostein Viksund morgendagens småbåter for familiebedriften på Askøy. Pappa Erling tar seg av import og salg, og bror Rune Viksund driver hovedbedriften i Strusshamn videre. Viksund har med sin småbåtsatsing en komplett linje av båter fra tre meter og opp til 11 meter. Frem i tid vil også Viksund Asia komme på vannet med flere spennende båter enn de som nå er klare til presentasjon. Sharkline er en linje båter som er ment å tilfredstille markedet av helge- og weekendbåter opp til åtte meter og med overnattingsmuligheter. Typene eksisterer foreløpig i støpeformene, men du kan se modellene utstilt på hjemmesidene til Viksund Smallboats. Viksund Asia har også tatt frem en 35 fots speedsjark for det norske og internasjonale markedet. Ifølge Erling Viksund var det jo nettopp de som laget de første speedsjarkene i Norge, og nå kan de på en måte slutte den ringen igjen.

Det har tatt tid å bygge opp båtproduksjonen på Sri Lanka. Alt må bygges opp fra grunnen av, og det er først det siste året at kvaliteten på produktene tilfredstiller den tradisjonsrike bedriftens krav. Jostein Viksund etablerte firmaet Viksund Smallboats på Sri Lanka i 2000. Siden da har han brukt tiden på å utvikle modeller og diverse prototyper. Man kan fortsatt se linjer fra de gamle With-båtene, men både skrog og innerlinere er forandret kraftig i forhold til gamle With. Båtene tilbys også i en type halvfabrikata, hvor du selv henter og monterer deler av båten selv. Ellers liker vi godt at den blå folkestripen på alle norske båter blir utfordret. Viksunds nye serie båter levers med grått skrog/stripe. To av våre testbåter kom imidlertid med den kjedelige blazerblå, kanskje Viksund var redd for å utfordre oss (norske båtkjøpere)?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER