Viksund Smallboats
Tradisjon fra tropene
Viksund oser av trygge, norske båttradisjoner. Etter en bilagt strid om opphavet til With-navnet går de nye veier med sin båtproduksjon på Sri Lanka. Vi har prøvekjørt tre av norskasiatene, og mest spennende og nytenkende var 590 Sun Sport.
Norske
båttradisjoner går nye veier under tropesolen. På Sri Lanka lager
Jostein Viksund morgendagens småbåter for familiebedriften på
Askøy. Pappa Erling tar seg av import og salg, og bror Rune Viksund
driver hovedbedriften i Strusshamn videre. Viksund har med sin
småbåtsatsing en komplett linje av båter fra tre meter og opp til
11 meter. Frem i tid vil også Viksund Asia komme på vannet med
flere spennende båter enn de som nå er klare til presentasjon.
Sharkline er en linje båter som er ment å tilfredstille markedet av
helge- og weekendbåter opp til åtte meter og med
overnattingsmuligheter. Typene eksisterer foreløpig i støpeformene,
men du kan se modellene utstilt på hjemmesidene til Viksund
Smallboats. Viksund Asia har også tatt frem en 35 fots speedsjark
for det norske og internasjonale markedet. Ifølge Erling Viksund var
det jo nettopp de som laget de første speedsjarkene i Norge, og nå
kan de på en måte slutte den ringen igjen.
Det
har tatt tid å bygge opp båtproduksjonen på Sri Lanka. Alt må
bygges opp fra grunnen av, og det er først det siste året at
kvaliteten på produktene tilfredstiller den tradisjonsrike
bedriftens krav. Jostein Viksund etablerte firmaet Viksund Smallboats
på Sri Lanka i 2000. Siden da har han brukt tiden på å utvikle
modeller og diverse prototyper. Man kan fortsatt se linjer fra de
gamle With-båtene, men både skrog og innerlinere er forandret
kraftig i forhold til gamle With. Båtene tilbys også i en type
halvfabrikata, hvor du selv henter og monterer deler av båten selv.
Ellers liker vi godt at den blå folkestripen på alle norske båter
blir utfordret. Viksunds nye serie båter levers med grått
skrog/stripe. To av våre testbåter kom imidlertid med den kjedelige
blazerblå, kanskje Viksund var redd for å utfordre oss (norske
båtkjøpere)?
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER