SEILING: Grete Thunberg opplever delfiner og solnedgang på sin første kveld om bord.

Greta Thunberg i moderat fart mot New York

Skipperen på «Malizia», Boris Herrmann får noen ukjente utfordringer på vei over Atlanterhavet.

Publisert Sist oppdatert
KRYSS: Thunberg får vinden rett i mot, men det er en mulighet å seile sydøst for å slippe unna.

Boris Herrmann  skal holde god fart for å komme til New York i løpet av 14 dager som er planlagt. For å klare det må de seile over 13 knop i snitt på den 4200 nm lange reisen. Så langt har båten holdt en fart mellom 13 og 14 knop. «Malizia» gjør lett 20 knop under gunstige forhold, og båttypen kan til tider seile over 30 knop.

Følg tracking av båten her

Rekorden for å seile distansen (Plymouth-Newport) med en slik båt er på 13 døgn, 12 timer og 47 minutter, satt i 2012.   

Alt i dag oppstår første dilemma, skal de seile trygt og pent, og tape tid, eller skal de passere vindskiftet raskest mulig. Vinden dreier mot sørvest, rett i mot. Det beste er å slå over på babord halser, og seile vestover til vinden dreier tilbake til nordvest. Det vil bli ukomfortabelt.

Skipperen må ta valg som tidligere aldri har vært vurdert. Valg for å gjøre seilasen mer komfortabel, men også for å ta vare på båt og mannskap.

LES: Når seil er eneste mulighet 

Må langt syd

Passatvindene heter «Tradewinds» på engelsk, og det stammer fra tiden hvor vindkraft ble brukt som energi for å transportere varer. Heldigvis er hele vår vestlige verden etablert strategisk etter disse vindene. For handel mellom Europa og USA står høytrykket ved Azorene sentralt. Vinden blåser fra øst til vest på sydsiden av høytrykket, og fra vest til øst på nordsiden, akkurat som trikkeskinner. For å komme på riktig transportskinne, må Thunberg ta en underbue sydover.

Hadde de seilt fra vest til øst, ville det gått mye fortere. Da blir distansen kortere, og båtene får dytt av golfstrømmen. Trimaranen «Banque Populaire 5» har seilt fra New York til innseilingen av Den Engelske Kanal på bare 3 døgn, 15 timer og 25 minutter, mens rekorden for tilsvarende båt som «Malizia» er på 8 døgn, 5 timer og 20 minutter. Rekorden ble satt i 2013.

LES: Beneteau vil benytte seil som transport, og Seilskip vil gjenoppstå. 

Ekstreme båter

«Malizia» er en IMOCA, en båttype på 60 fot, utviklet for soloregattaen Vendee Globe, som arrangeres hvert fjerde år. Klassen er en boksregel hvor det er maksimum og minimummål. Båtene er bygget svært lett for å plane. De har også høy stabilitet og mye seil. De fleste seilene er på rull, og kan betjenes fra en delvis overbygget cockpit. Seilerne er sjeldent på dekk, som øker sikkerheten.

Kjølen vippes opp i lo, slik at stabiliteten øker, dette gjøres ved hjelp av hydraulikk. De nyeste båtene har også foiler som reduserer båtens dynamiske vekt, reduserer avdrift, samt øker stabiliteten. Økt stabilitet betyr at båtene kan føre et større seilareal, som igjen gir mer fart.

En slik båt blir mesteparten av tiden seilt med autopilot. Seilerne sover gjerne på en saccosekk med seilklær på. De sover i korte perioder, gjerne på 20 minutter. Seilerne utvikler gjerne sansene som oppfatter forandringer under søvnen. Vibrasjoner i skroget kan fortelle om fartsforskjeller.

Det meste om bord er bygget av karbon og epoxy, som er ekstremt stivt. Hver lille bølge på bunnen av skroget forsterker seg under dekk, og lydnivået er voldsomt. Fordi skrog og rigg er så dødt, samt at vektbalansen ligger så dypt, så blir skrogets bevegelser svært harde og ubehaglige.

SEILmagasinet har vært på verft hvor IMOCA-båter bygges. LES: Slik bygges en regattabåt

Uten utslipp

Det er meningen at dieselmotoren på «Malizia» skal byttes ut med en elmotor, men det har så langt ikke blitt gjort. Men på denne turen over Atlanterhavet er motoren forseglet, og er tenkt bare til nødstilfeller. For å komme inn og ut av havn, får båten hjelp av joller med elmotor. Energiforbruket om bord er høyt, selv om båten bruker seil som fremdrift. Mest energi tar justering av kjølen. Autopiloten er også i hyppig bruk, samt elektronikk. Ferskvann blir produsert av en watermaker, som også krever energi.

Energien på «Malizia» kommer fra solcellepanel og slepegenerator. Dette er populært utstyr, fordi det skaper energi som ikke går på bekostning av farten. Diesel er unødig vekt. Det har vært snakk om å justere klassereglen slik at det blir en fordel av å ha elmotor og batterier i stede for fossil motor og dieseltank.

Det har vært flere «IMOCA»-båter uten fossil motor. Spanske «Acciona» ble sjøsatt alt i 2012. Under forrige Vendee Globe seilte Conrad Colman i båten «Foresight Natural Energy» som dessverre brakk masten.  

Resirkulert båt

Mange stiller spørsmål om miljøet ville hatt bedre av om Greta Thunberg hadde satt seg på ett fly. Bare alle pressebåtene som fulgte henne ut fra start har sannsynligvis brukt mer drivstoff, enn hva hun ville ført til av økt forbrukt på grunn av kroppsvekten på et fly over Atlanterhavet. Hennes viktigste bidrag er signaleffekten. Hun viser også at vindkraft kan være en vei å gå, og at teknologien har kommet langt siden den gangen seilskip ble utkonkurrert av kullkraft.

Det gir også utslipp å bygge en båt som «Malizia», men denne lever nå alt sitt andre liv. Båten ble bygget for Vendee Globe 2015, men er fremdeles konkurransedyktig etter lettere modifikasjoner. En av styrken til denne klassen er at båtene holder lenge, og blir brukt om og om igjen, gjerne av seilere med lavere budsjetter.

Baten blir bygget av karbon og epoxy som herder i ett oppvarmet rom. Det går med ca tre tonn karbon for en slik båt. Den blir støpt i en form laget av resirkulert materiale. Formen blir ofte brukt for å støpe flere båter.

Seilene er den store forbruksvaren. Boris Herrmann bruker nok neon treningsseil på denne turen for å spare de beste seilene til regattaseiling. Tidligere ble regattaseil bygget opp av polysester plastfilm, armert med kevlarfibere. Styrken til kevlar blir redusert av sollys, slik at seilene har en begrenset levetid. Så dyre er seilene, at det har lønt seg å brenne diesel til fremdrift, i stede for å seile.

Nå brukes det Ultrahøy molekylvekt polyetylen (UHMWPE) som fiber i slike seil, og denne plasten har langt bedre holdbarhet enn kevlar. UHMWPE kan også smeltes og brukes på nytt. Moderne seil er bygget opp av tynne ark med slike fiber, limt sammen, uten bruk av film. 

 

Funksjonell innredning

En IMOCA er gjerne svart under dekk, fordi karbon er svart. Maling er økt vekt. Båtene har gjerne to køyer, slik at det er mulig å sove på lo side som øker stabiliteten. For det meste sover seilerne halvt sittende på en saccosekk.

Seilerne spiser frysetørket mat. real Turmat fra Tromsø er populært, også internasjonalt. Å spare vekt er en grunn for å velge frysetørket, men slik mat er også enkel å lage i et miljø hvor ingen ting står stille. Det er rett og slett umulig å lage mat på andre måter.

Tidligere var det påbudt pumpedo på havseilere, men den blir aldri brukt. De seiler stort sett alene, og da er det bedre å bruke en bøtte plassert strategisk, slik at dobesøket kan kombineres med utkikk. Bak i cockpiten er også båtens bevegelser redusert. «Malizia» har ikke do, fordi det er upraktisk. 

Boris Herrmann  har fått om bord en madrass, og et forheng, slik at Thunbeg kan gå på bøttedo i fred, og at hun får litt bedre nattesøvn.

 LES: Alex Thomson tar seilingen innendørs

LETT: Passatvinden er ustabil på denne tiden av året. Båten må seile langt syd for å få gunstige forhold. To uker kan bli tøft, selv med den raske båten.
IMOCA: «Malizia» er bygget med foiler fra start. Båten gikk under navnet «Edmond de Rothschild»r. seilt av Sébastien Josse under forrige Vendee Globe.
SPESIALTRANSPORT: Thunberg nekter å reise på en måte som ikke er bærekraftig. Seil ble løsningen for å krysse Atlanterhavet.
KØYE: Greta Thunberg, coskipper Pierre Casiraghi og Boris Herrmann.
SVART: Båten er bygget av karbon, og er ikke malt for å spare vekt.