Ny Fairline Squadron 58

BEACH CLUB: Skrogsider som felles ut hydraulisk og en ekstra stor badeplattform er noen av finessene ved neste generasjons Fairline Squadron 58.
BEACH CLUB: Skrogsider som felles ut hydraulisk og en ekstra stor badeplattform er noen av finessene ved neste generasjons Fairline Squadron 58.

Ny Fairline med "strandklubb"

Fairline Squadron 58 ble en stor suksess også i Norge for den engelske produsenten da den kom på markedet med en imponerende flybridge på begynnelsen av 2000-tallet. Nå varsler Fairline en ny generasjon i 2023.

Publisert

Konseptskissene ble presentert for kort tid siden, og lanseringsdatoen er satt til november. Ifølge produsenten skal båten vises for første gang under båtmessen i Düsseldorf i januar 2023.

«Beach club»

Squadron-serien til Fairline ble introdusert i 1990. Første generasjon av suksessmodellen Squadron 58 ble lansert rundt år 2000, og både interiør- og eksteriørmessig skiller den nye Squadron 58 seg vesentlig fra både første generasjonen og den oppgraderte utgaven som ble lansert i 2011.

2022-generasjonen av Squadron 58 har en såkalt beach club-opsjon med hydraulisk drevne fribord akter som kan foldes ut både på styrbord og babord side, i tråd med rådende trend. Båten blir også tilgjengelig med en hev- og senkbar badeplattform, modulbasert setearrangement på akterdekket og gjennomsiktig akterspeil. Når plattformen senkes, dobles lengden på plattformen slik at den blir en romslig, privat «strand». Plattformen kan også rigges med bedding for en lettbåt som dermed blir enkel å sjøsette.

I beach club-løsningen inngår løse barstoler og et integrert lydanlegg.

Vinklet bakvegg

Gjennomgående er layouten i nye Squadron 58 designet for å eliminere grensene mellom inne og ute. Som den første Fairline-modellen har Squadron 58 en vinklet bakvegg for å maksimere plassutnyttelsen både på akterdekket og inne i salongen.

VINKLET: For å maksimere plassen på akterdekket og i salongen, er bakveggen på Squadron 58 vinklet.
VINKLET: For å maksimere plassen på akterdekket og i salongen, er bakveggen på Squadron 58 vinklet.

Ifølge produsenten skal det være rikelig med naturlig lysinnslipp i salongen som skal by på komfortable sittegrupper. Også fordekket utgjør en separat, sosial sone med mulighet for solbading. På flybridgen kan Squadron 58 by på en solseng akter, wet bar, rikelig med sitteplasser og hardtop med soltak.

Mannskapslugar

Under dekk kan båten leveres med tre lugarer og to toalettrom. Hovedlugaren befinner seg midtskips og byr på en king-size køye, skrivebord med stol og en stor sofa på styrbord side.

VOLVO PENTA: Den nye 58-foteren skal leveres med doble D13-installasjoner på strak aksel.
VOLVO PENTA: Den nye 58-foteren skal leveres med doble D13-installasjoner på strak aksel.

I enkelte farvann, som i Middelhavet, går båter i denne størrelsen ofte med mannskap, og derfor kan båten leveres med egen mannskapslugar akter med adkomst via en dør i akterspeilet.

Den kommende generasjon Squadron 58 blir motorisert med doble Volvo Penta D13-900 med akseldrift, alternativt doble Volvo Penta D13-1000.