Stor kåring
Her er vinnerne
Åtte europeiske båtblader har talt: Her er Europas fem beste motorbåter.
Hvert år kåres Europas fem beste motorbåter av en jury som består av representanter fra åtte motorbåtblader, deriblant Båtliv. European Powerboat of the Year 2016-prisene ble delt ut lørdag kveld. I tillegg til å kåre årets motorbåter har juryen også delt ut en inovasjonspris. Og vinnerne er:
Årets båt opp til 25 fot
Vinneren her ble Four Winns V 255. Juryens begrunnelse er at dette er en moderne familiebåt med mange gode og smarte løsninger. I tillegg har den ut fra testene som er gjort av flere av bladene vist seg med gode kjøreegenskaper.
Andre båter som var nominert i samme klasse:
Baylier VR5
Ranieri International Interceptor 222
Årets båt opp til 35 fot
Vinneren ble Axopar 28, et båtkonsept som har imponert juryen. I juryens begrunnelse omtales Axopar 28 som en svært inovativ båt som finnes i fem forskjellige versjoner. Dette er en båtserie som tilbys med mange muligheter og kan tilpasses hvert enkelt behov. Prisen er også lav, noe som gjør en inovativ båt tilgjengelig for flere lommebøker. Testene fra de forskjellige båtene konkluderer med fantastiske kjøreegenskaper.
Andre båter som var nominert i samme klasse:
Cranchi 35 Z
Invictus 280 TT
Sasga Minorchino 34
Årets båt opp til 45 fot
Vinneren ble Steeler 45 NG Offshore. Steeler vant også i fjor, med Steeler XXX, men deres nyeste båt fortjener igjen en seier, selv i tøff konkurranse med fire andre verdige kandidater. Juryen trekekr fram en layout med mange muligheter, og hver enkelt eier kan tilpasse båten etter sitt behov. Aluminiumsbåten utmerker seg også med lavt forbruk og mindre utgifter.
Andre båter som var nominert i samme klasse:
Fountain Pairot 37
Årets båt over 45 fot
Vinneren ble en svært inovativ båt. Med Galeon 500 Fly har designerne tenket mye nytt, og nærmest sett båtlivet fra et nytt perspektiv med en flybridge-båt. Hvis man kan kalle en båt for transformerbåt er Galeon 500 Fly i dag det nærmeste man kommer dette, men løsningene er laget på en smart måte som nærmest skaper nye behov.
Andre båter som var nominert i samme klasse:
Ferretti 550
Jeanneau Leader 46
Årets båt i Displacement-klassen
Dette er en pris som er mest interessant for land med mange kanalbåter. Årets vinner ble Boarncruiser Elegance 1200. Juryens begrunnelse er at dette er en kanalbåt med moderne linjer og inovative ideer. Stålbåter har hatt en tendens til å være litt gammeldagse, men her har vinneren av årets båt klart å lage en moderne stålbåt for familebruk.
Andre nominerte båter i samme klasse:
Super Lauwersmeer Evolve
Linssen Grand Sturdy 52.9 AC
Inovasjonsprisen
Simrads Halo-radar vinner inovasjonsprisen. HALO-radar er uten magnetron og børstemotorer. Den kombinerer det beste fra tradisjonell pulsradar- og 4G bredbåndsradarteknologi, noe som gir en enestående blanding av registrering på kort og lang avstand, presis måldefinisjon og lite birefleks.
Juryen
I tillegg kåres de beste seilbåtene av en annen jury (European Yacht of the Year). Juryen møtes to ganger i året for å diskutere årets motorbåter, og resultatet er et snitt av smaken og meninger fra forskjellige båtkulturer i Europa.
– Derfor blir det gjerne forskjell på hva som ville blitt delt ut av priser i en norsk eller nordisk jury og en europeisk jury som i dette tilfellet, sier redaksjonssjef Jørn Finsrud som sitter i juryen for Båtliv. Han forteller at kåringen av årets båter er en lang prosess med dialog mellom jurymedlemmene hele året.
– Ut fra hva jeg kan se er det få, om ingen priser som kan måle seg med European Powerboat of the Year, som er representert av åtte ledende båtblader fordelt rundt i Europa. Mange andre priser er gjerne ut fra et enkelt båtblad, men her er det mange flere som møtes rundt bordet og diskuterer en mengde båter, sier Finsrud. Flere norske båter har tidligere gjort det sterkt på European Powerboat of the Year. Blant annet i fjor vant norske Draco 28 RS. Også Marex har vunnet flere ganger, og var også en av de nominerte for prisen i år.