Ungdomsbåtliv

FRISKE JENTER: Etter avsluttet videregående satte jentene kursen mot Koster fra Asker for å markere begivenheten - og feire svensk 'midsommar'.
FRISKE JENTER: Etter avsluttet videregående satte jentene kursen mot Koster fra Asker for å markere begivenheten - og feire svensk "midsommar".

Frisk jentetur til midsommarafton på Koster

En uke etter siste skoledag på videregående satt fire venninner og jeg kursen mot Koster. Med en 21 fots Uttern d 65 skulle 13 års skolegang feires med St. Hans på svensk «midsommarvis».

TEKST OG FOTO: ASTRI NISSEN-LIE

Kvelden før turen satt jeg meg ned med iPaden for å planlegge ruta. Det var meldt sterk vind fra vest, så målet var å gå så mye innaskjærs som mulig. Planen i starten var å bare gå innenfor Hvaler, men underveis innså vi at vi måtte ta omveien innenfor Hankø også. Det var et godt valg, for perioden vi ble mest våte var det korte strekket mellom de to øyene. Store bølger og konstant vann som skylte over båten gjorde oss klissvåte fra topp til tå, men tross det var det nok øyeblikket på turen med mest latter. Etter omtrent fem timer fra vi forlot Asker, kom vi inn til Strømstad hvor vi skulle handle mat. En liten periode vurderte vi også å ligge første natt her, men etter noen ekle kommentarer fra noen menn et par båter unna oss, var valget enkelt: Vi dro til den mer sjarmerende øya Koster. Men før vi dro rakk vi å handle inn brødmat til frokost og lunsj, godteri og snacks til kveldene, og ferske reker som sto på menyen samme kveld.

KONSENTRERT: Skipper Liv Hanh Basberg som kjemper mot bølgene.

Full havn på Koster

På ettermiddagen kom vi ut til en relativt full havn på Nord-Koster - i sterk kontrast til de få båtene som lå i Strømstad. Det var flere enn oss som hadde planer om å feire midtsommer på Koster, så det var nok smart å dra ut torsdagen heller enn å ligge over en natt i Strømstad. Dagen etter var havna så full at flere brukte lang tid på å finne plass. Vi endte med å legge oss på utsiden av en seilbåt med en hyggelig svensk familie. På fredagen la et norsk par fra Moss, i motorbåt, seg utenpå oss igjen.

FEIRING: Første kvelden ble det rekefest på Koster ombord for de fem jentene – nettopp ferdig på videregående.

Vi overrasket flere i løpet av turen over at vi skulle sove alle fem i den «lille» båten til Liv. Det var trangt, men det gikk helt uproblematisk. Tre lå under dekk og to lå på solsengen under kalesje. Men mesteparten av dagen tilbrakte vi på land.

IDYLL: Jentene samles for å nyte solnedgangen på Nord-Koster.

Sør versus nord

Torsdag kveld utforsket vi Nord-Koster, og fredag tok vi fergen over til Sør-Koster. Butikken på Nord-Koster var stengt for midsommar, så vi måtte til Ica på Sør-Koster for å handle. Vi vurderte også å leie sykler, men for et par timer synes vi det ble for dyrt med 200 kroner for en sykkel med tre gir. I tillegg ble vi tipset av en lokal om noen fine strender helt sørvest på Nord-Koster som heter Björnsägen, så da dro vi heller dit. Etter turen over til sør var vi alle enige om at det er «koseligere og finere» på Nord-Koster, så resten av tiden tilbrakte vi der.

Midsommar på Koster

INGEN RINGDANS: Da vi kom til maistangen på Nord-Koster så var nok folk samlet for å innta «sill och potatis».

Mot kvelden pyntet vi oss i sommerklær og dro ut på en restaurant for å spise og feire midsommar. Vi var heldige som fikk bord fordi det var veldig fullt på Kosterhavets Ekobord. Stemningen på øya var god, og minnet litt om 17. mai hjemme i Norge. Alle var pyntet i lange fine kjoler, og med blomsterkranser på hodet. Ute i hagene var langbordene satt opp for å samle familie, naboer og venner. Utover kvelden tok vi også turen for å se maistangen på øya. Den var pyntet, men det skjedde ikke så mye der utenom det. Kanskje vi kom for sent, men det virket som om det ikke hadde vært noe felles ringdans på øya.

JENTENE PÅ TUR: Blankt vann og sol på vei hjem etter St. Hans-feiring på Koster.

Dagen etter returnerte vi til Norge. Med nydelig vær og flat sjø gikk vi nå utaskjærs og raskeste vei innover Oslofjorden. Men et is-stopp på Oscarsborg tok vi oss tid til. Litt solbrente, men fornøyde, kom vi tilbake til havnen i Leangbukta i Asker.