yachtsuri01_preview
yachtsuri01_preview
yachtsubtriton01_preview
yachtsubtriton01_preview
yachtsub03_preview
yachtsub03_preview
yachtroout_preview
yachtroout_preview
yachtnewfrontiers1_preview
yachtnewfrontiers1_preview
yachtluksus06_preview
yachtluksus06_preview
yachtluksus04_preview
yachtluksus04_preview
yachticw10_preview
yachticw10_preview
yachthelicopter_preview
yachthelicopter_preview
yachtaxebow02_preview
yachtaxebow02_preview
yachtapogee_preview
yachtapogee_preview
yacht05ugly_preview
yacht05ugly_preview
motormerc400r06_preview
motormerc400r06_preview
flibs20163_preview
flibs20163_preview
batviking062_preview
batviking062_preview
batsportfisher_preview
batsportfisher_preview
batspencer74_preview
batspencer74_preview
batprincessv40_preview
batprincessv40_preview
batnortech01_preview
batnortech01_preview
batmidnightexpr05_preview
batmidnightexpr05_preview
batmidnightexpr03_preview
batmidnightexpr03_preview
batintrepidpanacea475_preview
batintrepidpanacea475_preview
bathydrasports05_preview
bathydrasports05_preview
bathydrasports03_preview
bathydrasports03_preview
bathincley04_preview
bathincley04_preview
batgbpalmbeach01_preview
batgbpalmbeach01_preview
batfiskebat01_preview
batfiskebat01_preview
batchriscraft10_preview
batchriscraft10_preview
batchriscraft09_preview
batchriscraft09_preview
batchriscraft06_preview
batchriscraft06_preview
batchriscraft04_preview
batchriscraft04_preview
batbw03_preview
batbw03_preview
batbw02_preview
batbw02_preview
batbw01_preview
batbw01_preview
batblackfin02_preview
batblackfin02_preview

Båtliv på amerikansk

Verdens største flytende båtmesse gikk nettopp av stabelen i Fort Lauderdale i Florida, og her dreier det seg om krefter og fart.

Publisert Sist oppdatert

Fort Lauderdale, Florida, USA

Reidar Kjelsrud er tidligere sjef for havnepolitiet i Oslo og generalsekretær i KNBF, og sender her den første av to rapporter fra verdens største flytende båtmesse til Båtlivs lesere. Fort Lauderdale International Boat Show gikk av stabelen nå i helgen, og over 100.000 båtinteresserte amerikanere fant veien til utstillingen som oser av hestekrefter og unorsk luksus.

Produksjonen av båter går på høygir i Florida etter at IRMA knuste store deler av båtparken i Karibia og Florida tidligere i høst. Mye må erstattes.

Det går mye i hurtiggående båter her borte. Alt skal ha mye krefter og gå fort. For noen år siden, da de ventilerte(steppede) skrogene gjorde sitt inntog, skulle alle ha det. Nå ser det ut til at bare de ordentlig store, hurtiggående båtmodellene har ventilerte skrog. Det kan kanskje skyldes en del uhell med mindre, ekstremt raske båter med steppede skrog.

Den første ordentlige V-bunnsbåten ble visstnok konstruert på slutten av -50-tallet av Jim Wynne/Don Arronow. Skrogfasongen til de båtene lever videre, nesten uforandret (tenk Cigarette/Scarab/Fountain osv.). 22 til 25 grader bunnreisvinkel og tre steglister, det er det samme i dag. Kanskje gutta som laget dette var forut for sin tid og gjorde alt riktig første gangen?

Bensinpriser

Amerikanske fritidsbåter for fiske har gjerne ganske høy baug med stort flare (overheng/utfall) som gjør at de ikke spruter så mye i motvind. Vekt i forskipet er ulempen.

Noen katamaraner begynner å komme, både som seilbåter og som motorbåter. I år lå det også en superyacht med katamaranskrog på messa. Messa snåleste båt (les: styggeste) var Afina 3950 fra produsenten Floe Craft Det er pussig å observere hvor lite som egentlig har skjedd med hurtiggående skrog på 60 år.

En observasjon jeg har gjort er at en normal størrelse amerikansk dagsturbåt har stor drivstoffkapasitet i forhold til båter produsert i Norden. Som eksempel har en 23 fot Boston Whaler med en påhengsmotor en bensintank på 416 liter. På spørsmål om dette sier en representant hos Boston Whaler at hvis man vil til havs for å fiske, så skal det ikke stå på drivstoff. Det er dessuten langt mellom marinaene som har drivstoff. Et annet poeng er vekt, en tung båt er komfortabel å bruke, kostnadene med å frakte vekten er jo ikke noe tema her med bensinpris på 5,50 pr liter.

Amerikansk småbåtliv dreier seg veldig mye om fisking. De fleste amerikanske båtene er utstyrt med alt mulig rart av utstyr for Big Game Fishing. Denne interessen for havfiske gror helt til himmelen, visualisert hos blant annet Hatteras og Viking, som stiller ut hurtiggående fiskebåter opp til 92 fot (2 x 2650 hk og ca 15.000 liter dieseltanker), med all tenkelig luksus. Høy baug, maskuline linjer og et veldig lavt akterdekk med fiskestol er stikkord. Vi snakker om båter som koster oppunder 100 millioner norske kroner.

 

Helikopter

Men hva er egentlig en yacht? Jeg tror ordet må bety «uoppnåelig». Man kan jo leke seg med en definisjon som følger: Fritidsbåt på over 24 meter. Da er det ikke mange yachter i Skandinavia!

Her er det båter, skjønt det heter vel skip, med utropspris på opp mot 50 millioner dollar (over 400 millioner kroner). Det konkurreres om utsmykning, leketøy og lekre detaljer. Design går fra vulgært via uforståelig  til elegant, klassisk.

Av alle skipene som lå til salgs her, var det kun to som fanget min interesse, til tross for den tidligere omtalte uoppnåeligheten; en supplybåt fra 1978, «SURI» på 208 fot. Kjøpt av ny eier i 2016 og levert på et yachtverft for total ombygging til en fullverdig, havgående Expedition Yacht. Alt av leketøy på akterdekket, inklusive en mahogni seilbåt som lignet på en BB11. Ja for ikke å glemme, helipad med eget, stort helikopter. Spesielt!

Den andre var en moderne ekspedisjons-yacht det også, «New Frontiers». Båten har en helt spesiell skrogform og er utstyrt med AXE-bow, en baugkonstruksjon som gir eksepsjonelt rolig gange og lavt drivstoff forbruk. Stort akterdekk på denne, omtrent som en supplybåt, med et par u-båter og helikopter.

 

USAs Venezia

Ft.Lauderdale er kanskje mer kjent for oss nordmenn som utgangspunkt for cruise med verdens største cruisebåter(med norske aner). Da cruisebåtene ble for store for Miami, flyttet blant annet rederiet RCCL til Ft.Lauderdale havn, som da var villige til å utvide havnen for de største båtene. Det sjakktrekket gjorde Ft.Lauderdale plutselig til verdens største cruisehavn, målt på antall passasjerer, så er ikke uten grunn at Norwegian nå flyr direkte hit.

Byen blir med rette kalt for USAs Venezia. Her finner man nå hundrevis av hus med superyachter fortøyd utenfor, pris på hus og båter er astronomiske. Få andre steder i verden har så mange visualiserte eksempler på ekstrem rikdom som her. Alt dette rundt en egentlig ganske liten, koselig by (ganske surrealistisk).

Superyachter kan i dag seile inn via Ft.Lauderdale havn til The Intracoastal Waterway (ICW) og deretter inn til egen bryggeplass utenfor huset sitt. Den muligheten har definitivt gjort noe med området, som nå er tumleplass for de med ubegrenset budsjett og stor økonomisk sjarm.

Undertegnede er så heldig å kunne ta ut sommerferien min i oktober/november. Ferien legges gjerne til Florida, da klimaet her er som en norsk, maksimalt fin sommerdag (nesten hver dag). Jeg er over middels båtinteressert og benytter anledningen til å besøke en av verdens største båt- og yachtmesser, som arrangeres her hvert år i månedsskiftet oktober-november, skriver tidligere generalsekretær Reidar Kjelsrud i denne bloggen for Båtliv.

Neste rapport kommer i morgen.