
Førsteinntrykk Lomac Adrenalina 7.0

Mye italiensk kjøreglede
Det italienske RIB-merket Lomac er blant pionerene i sitt segment, med aner tilbake til 1960-tallet. Merket er nytt på det norske markedet. Vi har prøvekjørt modellen Adrenalina 7.0 – som byr på store mengder kjøreglede, men også litt irriterende italiensk jåleri.
RIB er et fenomen som forarger og begeistrer. Norske medier henger gjerne negative merkelapper på båttypen i agurktiden, mens andre hevder at det er den tryggeste farkosten på markedet. Det var den franske legen Alain Bombard som satte gummibåten på kartet med sin ferd over Atlanterhavet med en 4,6 meters Zodiac i 1952, og den første kommersielle RIBen (Rigid Inflatable Boat) ble trolig lansert under London Boat Show i 1969. Båttypen, som kombinerer gummibåtens pongtong med den planende båtens skrog, er ansett for å være en engelsk oppfinnelse, utviklet ved Atlantic College i Wales – i første rekke for militær bruk og som redningsbåter. Båtene fikk imidlertid raskt en solid posisjon på privatmarkedet også, i mange år dominert av franske Zodiac. De senere årene har Grand og Brig solgt et betydelig antall RIBer i Norge, men krigsutbruddet i Ukraina har satt denne produksjonen på vent. Mindre kjente merker på markedet her i landet har levd litt i skyggen av de store. Ett av dem er italienske Lomac, som overrasker stort.
FAKTA | LOMAC ADRENALINA 7.0 |
CE-KATEGORI: | C |
PRODUKSJONSLAND: | Italia |
LENGDE I METER: | 7,22 |
BREDDE I METER: | 2,86 |
VEKT TØRR BÅT I KG: | 1 000 |
DRIVSTOFF I LITER: | 220 |
FERSKVANN I LITER: | - |
SEPTIK I LITER: | - |
ANTALL KØYEPLASSER: | - |
MAX ANTALL PERSONER: | 12 |
MOTOREFFEKT FRA-TIL I HK: | 200-250 |
MOTOR TESTBÅT: | Mercury V8 250 |
TOPPFART I TEST I KNOP: | 53 |
PRIS FRA I KRONER: | 910 000,- |
PRIS TESTBÅT I KRONER: | 1 070 000,- |

Velbygd
Det italienske båtmerket Lomac var blant pionerene som begynte å lage gummibåter allerede på 1960-tallet. Ifølge Lomac selv, så var de først ute med å kombinere pongtonger og glassfiberskrog blant produsentene i Europa. Uavhengig om det er italienerne eller engelskmennene som kan gjøre krav på å være RIBens opphavsmenn, så er Lomac en stor RIB-produsent med 58 ulike modeller i seks ulike serier. En av seriene har navnet Adrenalina, som består av båter fra 7 til 10,5 meter. Vi har prøvekjørt minstingen Adrenalina 7.0. I likhet med alle andre Lomac RIBer er den vakuumstøpt i vinylester og har pongtonger i slitesterk hypalon som standard og ikke den vanligere og rimeligere duken PVC. Båten fremstår som godt sammenskrudd og velbygd, noe man særlig merker under kjøring. Den er kompakt og bastant, og beslag, innfestinger og detaljfinish er merkbart påkostet.

Enkel i bruk
RIBen på syv meter er godkjent for 12 personer. Et ankepunkt mot denne båttypen er at til tross for det store antallet personer det er tillatt å ha ombord, er det svært liten plass til sosial omgang. Sittefasilitetene består av en akterbenk, en singel førerpidestall, et lite sete foran konsollen og en solseng i forskipet. Resten av passasjerene er henvist til pongtongene, og der sitter man ikke lenge. I praksis er derfor dette en bade- og transportbåt for fire-fem personer. RIBens styrke – den testede modellen inkludert – ligger i at terskelen for bruk er så lav. Lavt fribord gjør det så enkelt å hoppe ombord, starte opp og legge av gårde. I havn slipper man å tenke på fendring, og med midtkonsoll beveger man seg raskt og enkelt fra for til akter, går ombord og i land. Vår testbåt hadde et stort stuerom i konsollen der varer og annet utstyr ligger tørt. Også under solsenga og akterbenken er det lagringsplass, i tillegg til en romslig taukasse i baugen som også fungerer som en stepflate ved ombord- og ilandstigning. Under setekonsollen ved førerplassen er det mulig å montere en kjøleboks, og i akterkant av konsollen er det et utfellbart bord.
Kjøreopplevelse

I første rekke er imidlertid Lomac Adrenalina 7.0 en kjøremaskin. Skroget har imponerende egenskaper, og med det største motoralternativet – Mercury V8 på 250 hk – fikk vi en toppfart på 53 knop. Mens RIBer i denne størrelsen begynner å pendle fra side til side i høyere hastigheter, går denne båten fjellstøtt hele veien opp til toppfart. Den er perfekt balansert og har et usedvanlig harmonisk skrog. Båten går med pongtongene godt ute av vannet når den ligger i plan, noe som bidrar til at den ikke begynner å «chinewalke», i motsetning til RIBer som har pongtonger som hele tiden er i kontakt med. Båten ligger uanstrengt i en marsjfart på 40 knop, og 250-hesteren har krefter i overflod. Når det er sagt, så harmonerer ikke utformingen av sete- og konsollarrangement helt med det høye fartspotensialet. Bedre sidestøtte på ståstolen og en mer ergonomisk anleggsflate for føttene hadde absolutt vært å foretrekke. Selve førerkonsollen er veldisponert, med rattet plassert i senter. En spoiler på toppen av vindskjermen er svært effektiv mot fartsvind. Det fargede glasset i skjermen er noe produsenter lenger sør i Europa sverger til, men som er lite egnet ved kjøring i mørket. På Lomac 7.0 representerer det imidlertid i liten grad noe problem siden førerens siktlinje er over skjermen.