Leder

SEKTOR: Norske lykter tilpasses internasjonal standard og sektorene endres.
SEKTOR: Norske lykter tilpasses internasjonal standard og sektorene endres.

Kart er ferskvare

For mange år siden seilte jeg ut fra Nyksund i Vesterålen. Det blåste en frisk bris. Alle seil var satt på redningsskøyta R/S 10 «Christiania».

Publisert

Den gamle Colin Archeren på over 30 tonn knirket og koste seg i bølgene, og viste at hun kunne holde sine seks–syv knop med god bør tvers.

Da åpenbarte det seg et grunnbrott mellom bølgene litt forenom tvers. Hard stein som tvang vann og skum i været. Det er alltid vemmelig å oppdage et skjær ved siden av båten, men det som gjorde denne opplevelsen så skremmende, var at skjæret ikke var avtegnet i kartet.

Den gangen visste jeg ikke at det avdekkes rundt 1500 nye grunner langs kysten vår hvert år. På en konferanse hos Sjøfartsdirektoratet for noen år siden anslo Sjøkartverket at det fortsatt finnes 35 000 grunner ned til 20 meters dyp som ennå ikke er kartlagt. Kartverket jobber kontinuerlig med å avdekke nye grunner med moderne metoder. Nå inviterer de også publikum til å bidra med å melde inn grunner og skjær som ikke er avmerket.

Profesjonelle båtførere får kartoppdateringer fortløpende, og nye grunner og skjær er ikke eneste grunnen. Kystverket driver jo stadig med utskiftninger og oppdateringer av merker og lykter. Nå vil Kystverket gjøre det enklere for oss å finne veien i mørket. Som del av Nasjonal transportplan 2018–2019 bruker Kystverket nå over 100 millioner kroner på å bytte karakteristikken på over 1900 sektorlykter. Arbeidet er allerede i gang. På Vestlandet er flere lykter skiftet ut, og nå står Trondheimsfjorden og Hitra for tur samt Lofoten og Vesterålen.

De nye lyktene fungerer slik at du seiler trygt mot fyret i hvit sektor uansett hvor du kommer fra. Går du for mye til babord (venstre når du står akter og ser forover), blir lyset rødt. Og går du får mye til styrbord blir det grønt.

De nye sektorene fungerer på en annen måte enn de gamle, og skal altså gjøre det enklere å seile i mørket. Men om du ser i gamle kart kan det bli forvirrende. Derfor er det så viktig for alle som vil seile trygt langs kysten å ha med oppdaterte kart.

Gjennom tidene er det lagt ned en enorm innsats her i landet for å gjøre det så enkelt og trygt som mulig å seile langs vår værharde kyst, men fortsatt har vi et ansvar selv.

God seilas!