
Båtbransjen 2019
Produserer båter for nær én milliard
I Norge bygges det fritidsbåter for nesten én milliard kroner, men lønnsomheten dalte i fjor.
22 norske båtprodusenter omsatte i fjor for 951,5 millioner kroner. Dette er en ørliten nedgang fra 2017, da omsetningen endte på 958,1 millioner kroner.
Driftsresultatet for de 21 produsentene ble i samme periode mer enn halvert fra 37,9 millioner kroner til 17,5 millioner kroner. I snitt gir dette en driftsmargin i 2018 på fattige 1,7 prosent for norske båtprodusenter. Da skal det sies at Helgeland Plast ligger inne med en omsetning som også omfatter mærer og plastrør, og med et driftsresultat på minus 2,4 millioner kroner.
Fra 2016 til 2017 var det vekst i både omsetning og resultat, men i fjor falt omsetningen altså noe tilbake fra året før, og resultatet ble det dårligste på de siste tre årene. Seks produsenter gikk i minus på driften i fjor, sammenlignet med fire året før.
Best
Goldfish var i fjor den norske båtprodusenten som dro inn best driftsresultat: 7,6 millioner kroner av en omsetning på 85,5 millioner kroner, noe som gir en driftsmargin på nesten ni prosent. RIB-produsenten i Son må imidlertid se seg solid slått av Øien Båt når det gjelder lønnsomhet. Vestlandsbedriften oppnådde et driftsresultat på 5,5 millioner kroner av en omsetning på 25,4 millioner, hvilket gir en margin på imponerende 21,7 prosent.
Viknes Båt og Service landet et driftsresultat på 5 millioner kroner i fjor, av en omsetning på 147 millioner kroner, som gir en driftsmargin på 3,4 prosent.
Størst
Viknes er landets nest største båtprodusent når offisielle regnskapstall for omsetning legges til grunn. Aller størst er Helgeland Plast i Mo i Rana, som i fjor omsatte for hele 275,4 millioner kroner, og dermed står for en tredjedel av omsetningen til norske båtprodusenter. Med et driftsresultat på minus 2,4 millioner kroner bidro også produsenten av Polarcirkel vesentlig til den samlede resultatnedgangen til hele bransjen. Året før hadde nemlig den nordnorske kjempen et resultat på 16,8 millioner kroner. Helgeland Plast leverer ikke egne regnskaper for båtproduksjonen, men vi får oppgitt fra selskapet at omtrent en fjerdedel av totalomsetningen knytter seg til båtproduksjon, og korrigert for dette er Viknes, Cipax, Goldfish og Ibiza større. Helgeland Plast leverer også de fleste båtene til oppdrettsnæringen, turisme og redning- og beredskap.
Tredje størst målt i omsetning er Pioner-produsent Cipax på Bjørkelangen i Akershus. Cipax inntektsførte i fjor 94 millioner kroner i salg, og landet et driftsresultat på 4,9 millioner kroner. Omsetningen har vært nokså stabil de siste tre årene, men også her omfatter regnskapet andre inntekter enn kun båtproduksjon.
Underskudd
Størst underskudd på driften har Hydrolift med et driftsresultat i fjor på minus 15 millioner kroner av en omsetning på 33,8 millioner. Fredrikstadbedriften har gått med store underskudd de siste tre årene, men har fortsatt solid egenkapital. Dolvik Båtbyggeri omsatte i fjor 8,2 millioner kroner, men havnet på minus 0,6 på driften. Nilsen Båtbyggeri er etterlevning etter den fordums storheten Nidelv. I fjor ble omsetningen på 6,7 millioner kroner og resultat minus 0,1. Også Joda Industrier har sett bedre dager: I fjor ble omsetningen på beskjedne 1,2 millioner kroner og underskuddet på 0,4 millioner.
Blant de tradisjonelle båtbyggerne på Sørlandet er det kun Ibiza som fortsatt er still going strong. Ibiza omsatte i fjor for 61,2 millioner kroner og landet et resultat på 2,7 millioner. Båtbransjen preges ikke av oppstartsbedrifter, men Green Waves ble etablert for et par år siden. I fjor var omsetningen 0 og resultatet på minus 0,05 millioner.
22 Produsenter
I en serie artikler retter Båtliv oppmerksomheten mot økonomien i båtbransjen. Se oversikt over økonomien blant 22norske båtprodusenter i tabellen under. Du kan klikke på fanene over tabellen for å sortere på sted, omsetning, resultat, eiendeler, fylke og landsdel.
Savner du forhandlere på listen, eller har andre tips? Send oss tips på [email protected]