Førsteinntrykk: Nidelv 780 Sport

GOD PLASS: Det er bra ståhøyde og god bokomfort i lugaren forut. Her er også en stikkøye på styrbord side.
GOD PLASS: Det er bra ståhøyde og god bokomfort i lugaren forut. Her er også en stikkøye på styrbord side.
FRA NORGE: Førerplassen er
 komfortabel. Vi ville ha flyttet flapspanelet slik at det ikke kommer i konflikt med motorspaken. Brytere og konsollpanel
 importeres fra Norge.
FRA NORGE: Førerplassen er komfortabel. Vi ville ha flyttet flapspanelet slik at det ikke kommer i konflikt med motorspaken. Brytere og konsollpanel importeres fra Norge.
LENGRE TURER: Nidelv 780 Sport er en romslig daycruiser med god bokomfort. En liten bysse på uteplassen gjør det mulig å lage frokost.
LENGRE TURER: Nidelv 780 Sport er en romslig daycruiser med god bokomfort. En liten bysse på uteplassen gjør det mulig å lage frokost.
HELGETURER: Toalettet er stort nok til at man uanstrengt både kan gjøre sitt fornødne og vaske seg.
HELGETURER: Toalettet er stort nok til at man uanstrengt både kan gjøre sitt fornødne og vaske seg.
STOR BENSIN: Testbåten hadde det største bensin-alternativet, en V8 Mercruiser på hele 430 hk. En mer optimal propell vil antakelig øke toppfarten utover de 44 knop som vi oppnådde.
STOR BENSIN: Testbåten hadde det største bensin-alternativet, en V8 Mercruiser på hele 430 hk. En mer optimal propell vil antakelig øke toppfarten utover de 44 knop som vi oppnådde.
FINSIHEN under overflaten får båten til å fremstå som eldre enn hva den er, som her i stuverommet under køyebunnen.
FINSIHEN under overflaten får båten til å fremstå som eldre enn hva den er, som her i stuverommet under køyebunnen.

Langt fra hjemme

Vi har kjørt Nidelv 780 Sport – produsert i Kina. Her har et nytt selskap etablert seg fra null, basert på eksisterende modeller fra norske Nidelv. Det er utvilsomt en krevende øvelse.

Publisert Sist oppdatert

I 2011 ble formene til flere Nidelv-modeller flyttet til Kina og et nytt selskap etablert under navnet Jiangyin Nidelv Yacht Co. Ltd. Samme år gikk Nidelv Båtbyggeri AS i Arendal konkurs og kom aldri på beina igjen. At praktisk talt alle norske båtprodusenter som fortsatt er i drift har flyttet utenlands, er en kjent sak. Men Nidelv, etablert i 1929 av Nils Nilsen ved bredden av Nidelva i Arendal, er den første norske fritidsbåtprodusenten som har emigrert til Midtens rike. Rundt tyve båter skal være produsert siden starten, og kun noen få er solgt i Norge.

Det er svært krevende å etablere båtproduksjon i et land uten fritidsbåttradisjoner. Vi har kjørt tallrike eksempler, og med få unntak forble ingen på det norske markedet. Med stor nysgjerrighet gikk vi derfor gjennom Nidelv 780 Sport.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER