Princess 43

VEL FREMME: Demonstrasjonsbåten krysser forbi Bekkjarvik og legger ut på Møkstra. Nettopp på Vestlandet har Princess tradisjonelt funnet mange kunder.
SKANDINAVISKE TREKK: Den nye båten er utvilsomt en Princess, men design og detaljutformingrøper at den norske importøren harvært flittig konsultert under utviklingsarbeidet.
SALONGVARIANT: Importøren har valgt løsningen med et skap med nedfellbar TV på babord side. En utfelllbar, dobbelt sovesofa kanogså leveres.
PANTRY: Båten har et u-formet pantry med masse benkeplass. Det er plass til oppvaskmaskin,og en klesvaskemaskin kan monteres ved trappetrinnene ned til pantry.
KOMFORT: Salongen har super utsikt til sidene. Merk at denne sittegruppen ikke kan konverterestil en dobbeltkøye. Bordet kan lett flyttes, men er ikke nedfellbart.
SIDELUGAR: Sidelugaren er ikke en full senterlugar, slik for eksempel Bavaria og Grandezzaleverer. Men lugaren er romslig og fin, og som ekstrautsyr leveres elektrisk opererte, sammenslåbarekøyer.
MASKINROM: Maskinene er plassert nesten midt i båten, iten at det går ut over støynivået.
RYDDIG: Fører og navigatør sitter godt i flotte stoler, og både knapper og instrumentering ervelorganisert. Førerstolen burde vært høydejusterbar.
UTEPLASS: På avstand virker akterdekket beskjedent, men det skorter slett ikke på uteplassenakter. Merk også de store vinduene i salongen.
BABORD BAD: Eierlugarbadet har i likhet med gjestebadet eget dusjkabinett. Ventilasjonen erén enkelt vifte i taket, dette kunne vært et lite hakk bedre.
REDERLUGAR: Forlugaren er komfortabel. Et stort hengeskap er plassert på styrbord side, ogdet er rikelig med småskap. Pussig nok mangler begge lugarene godt skjermete leselamper, og det er heller ikke lysdimmere i lugarer og salong.
FLOTT FLY: Her er det sitteplass for mange, wetbar og grill. Sittegruppen foran kan byggesom til solseng, som på bildet.
STOR LUKE: Nedgangen fra flybridge er komfortabel og trygg, med stor luke og et skikkeligsperregjerde.

Som skapt for norske forhold

Princess 43 er bred, trygg og romslig, og går som en stridsvogn gjennom bølgene. Men nyheten er også en moderne utfordring fra det tradisjonstenkende engelske prestisjeverftet.

Publisert Sist oppdatert

Princess erklærte ubeskjedent at en «ny legende var født» da båten avløste den populære 42-foteren i fjor. Princess 43 ble da også belønnet med prisen «Årets motorbåt 2014» under båtmessen i London, og har fått panegyriske omtaler i den hjemlige båtpressen.

Men Princess eksperimenterer ikke i utide. Flere trekk fra 42-foteren er beholdt, selv om utallige små og store detaljer er endret, i tillegg til at selve skroget er nytegnet. Det som i første rekke vil få Princess-kjennere til å se at det har kommet en ny innstegsmodell i flybridge-serien, er de langt større nedre vinduene i salongen, ovale vinduer i lugarene og en mer bastant, men samtidig faktisk også mer elegant flybridge-utforming. Tross én ekstra fots lengde fremstår den nye modellen også som mer kompakt enn forgjengeren. Stilen har visse skandinaviske trekk, særlig om kunden krysser av for det lekre, fargede skroget. Middelhavet er langt unna, Princess 43 ser ut som om den er tegnet med tanke på oss her i nord. Det er ganske sikkert en bevisst strategi fra markedsavdelingen i Plymouth. Båtens grunnpris her hjemme havner på over fem millioner kroner, men i et tregt nybåtmarked er pengesterke nordmenn en viktig målgruppe.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER