
Jeanneau Merry Fisher Marlin 855
Sosial storesøster fra Marlin
Jeanneau Merry Fisher Marlin 855 er 27 fot og koster snaue millionen med motor. Du kan velge mellom fiske- eller komfortversjon. Båtliv har prøvekjørt nyheten.
Vinnerne på dagens marked er praktiske båter med styrehus og utenbordsmotor i en overkommelig prisklasse. Med Merry Fisher Marlin 855 tar franske Jeanneau et skritt opp i størrelse i dette markedssegmentet. Båten er utstyrt med utenbordsmotor. Den er enkel og praktisk, men samtidig stor nok til å by på en viss bokomfort.
– Målet har vært å lage en praktisk og sjøsikker båt, som også er sosial og komfortabel, forteller salgs- og markedsdirektør Martin Schemkes i Jeanneau til Båtliv. Han fremhever høyt fribord og brede dollbord, samt en stor og sosial utesalong, som kjennetegn ved båten. Dessuten hevder han at baugen er formet slik at vannet kastes til siden når man kjører i sjø.
Marlin 855 er foreløpig siste skudd på stammen i Merry Fisher-familien, og den største i serien så langt. Dette er en bobåt med tre-fire overnattingsplasser, toalett forut og et lite pantry i styrehuset. Med takluke i styrehuset, store vinduer og utgangsdør på begge sider er dette en lys og åpen båt.

Spesifikasjoner: | |
Motor: | 2 x 150 hk Yamaha |
Lengde: | 8,25 m |
Bredde: | 2,97 m |
Vekt: | 2650 kg uten motor |
Drivstofftank: | 400 liter |
Vanntank: | 100 liter |
CE-kategori: | C |
Antall personer: | 8 |
Forhandler: | Fritidssenteret, Smart Marine |
Pris: | ca 900.000 avhengig av utstyr fritid-senteret.no, smartmarine.no |
Versjoner
På samme skrog kommer båten med to forskjellige innredningsløsninger, henholdsvis fiske og komfort. Hovedforskjellen er at komfortløsningen har en lukket bakvegg og en ekstra køye under styrehuset. Begge versjonene har sitteplass til fire personer rundt et nedfellbart salongbord i styrehuset.
I styrehuset er det en minisalong hvor den ene benken kan løftes opp og åpne for nedgang til en liten lugar med køye. Forover er det styreposisjon på styrebord og kokebluss, vask og kjøleskap på babord. Forut er det dobbeltkøye og et lite bad.
Bak styrehuset er det et stort akterdekk med benksystem som er flyttbart. Her er det sitteplass til hele seks personer når benkene er flyttet ut. Ved noen enkle håndgrep kan benkene omgjøres til solseng eller fjernes helt om det er fiske som står på programmet.
– 855 Marlin er det stor interesse for og etter responsen og dømme forventer vi å selge ti båter i år. Dette er en meget bra båt som er kompakt og solid bygget, til ca. 900 000 kroner avhengig av motoralternativ, men salgsvolumet i Norge i dag ligger på båter til ca. 450 000 kroner forteller Jarle Vikingstad i Smart Marine, som forhandler båten på Vestlandet. Basispris fra verftet er 48 000 euro (uten mva og uten motorer).
Verftets prøvekjøringer viser at båten oppnår en toppfart på 34 knop med to 150 hk utenbordsmotorer på hekken, som er anbefalt motorisering. Marsjfart er 20-25 knop. Da bruker båten ca. 2,5 liter bensin pr. nautisk mil, viser målingene fra verftet. I 20 knop er drivstofforbruket ca. 50 liter i timen.

Trygt
Båtliv prøvekjørte båten i Cannes i mars. Vi kjørte i dønninger på halvannen meter og i bygevær, ikke ulikt forholdene man ofte kan oppleve i Norge. Hovedinntrykket er at båten går godt i sjøen. Selv i 25 knop taklet vi bølgene bra, selv om det selvsagt smeller litt når man treffer sjøene i denne farten.
Inne i styrehuset er det komfortabelt, selv om sjøene slår over båten og bygene subber over taket med regn. Moderne firetakts utenbordsmotorer er så stillegående at motorstøyen nesten er fraværende. Verftets målinger viser en støy på 71 decibel i 20 knops fart. Da går det helt greit å småsnakke sammen i styrehuset uten å måtte heve stemmen.
Den negative frontruten er utstyrt med store vindusviskere som skyfler vannet unna og gir god utsikt for føreren. Man sitter slett ikke verst og kjører, i et sete som også kan fungere som ryggstøtte om man vil stå og kjøre. Her er plass nok også for en nordmann, men fotbrettet under rattet kan virke noe spinkelt for en tungvekter.
Dekksplassen er noe av det som imponerer med denne båten. Fiskeversjonen har skyvedør i bakveggen. Begge versjonene har utgang på begge sider av styrehuset. Dollbordene er brede og skutesiden relativt høy. Forover er det en real rekke. Man føler at det er trygt å bevege seg om bord i båten. På fordekket er det lagt puter som gir sitteplass til fire personer forut. Her er også ankerbrønn med vinsj.
Akterut er det som sagt et stort akterdekk med høy rekke med polstret kant. Vi kan ikke tenke oss annet enn at dette må være et utmerket sted for å fiske. På styrebord side er det også en port til en liten badeplattform med badeleider ved siden av motorene.
Smart
Førsteinntrykket er at dette er en båt som kan egne seg både til fiske og transport og til weekendturer med familien. Det er heller ikke noe problem å dra på lengre turer med båten, om man tar til takke med litt spartansk bokomfort. Du har alt du trenger, selv om det kun er ett kokebluss, vasken er liten, og lugaren under styrehuset kan virke litt kummerlig. Men for bare noen tiår siden hadde nok dette vært luksus for de fleste av oss.
Marlin 855 er en båt som med enkle grep kan omdannes fra fiskebåt til familiebåt. Når benkene trekkes ut på akterdekket, og putene legges på plass på fordekket, er dette en sosial båt for hygge og solbading. Det store akterdekket gir god plass til frakt eller fiske når benkene er borte. Man beveger seg enkelt og trygt rundt båten. I uvær sitter man tørt og trygt i styrehuset. Plassen er godt utnyttet med smarte detaljer, som salongbordet inne som kan skyves opp i taket når det ikke er i bruk.
I farten finner vi ikke mye å sette fingeren på i denne båten. Det er en ujålete, enkel og funksjonell båt uten påkostede løsninger eller forseggjorte detaljer. Du får det du ser, verken mer eller mindre. Muligens er lanternene litt klønete og utsatt plassert, i hoftehøyde ved utgangsdørene fra styrehuset, men dette er bagateller. Gassen er smart plassert ute under dekksluka på vei til fordekket. Alt i alt virker dette som en praktisk allroundbåt til en hyggelig pris. Prisen ligger fra 900 000 kr, avhengig av motorvalg og utstyr. Verftet anbefaler doble utenbordsmotorer som hver yter 150 hestekrefter, men båten kan også leveres med singel motor.

Forhandler
Merry Fisher Marlin 855 bygges i Europas største og mest moderne produksjonsanlegg for fritidsbåter ved landsbyen Ostróda, et par timers kjøretur fra Gdansk i Polen. Produsent er franske Jeanneau, som inngår i Groupe Beneteau, et børsnotert selskap som selv hevder at de er verdens største båtprodusent.
Forhandlere i Norge er Fritidssenteret på Østlandet og Smart Marine på Vestlandet.
