Jeanneau Marlin 6

LITEN: Den blir fort liten i den mektige nord-norske naturen. Men vår følgesvenn «Fishermans friend» har bevist at den passer godt inn i naturen og forholdene som råder i våre nordligste fylker.
VAKKERT: Vi nærmer oss endestasjonen Tromsø. Først må vi bare oppleve de vakre strendene ved Sommarøya. Vår testbåt Jeanneau Marlin 6 har loset oss trygt frem de 250 nautiske milene til Troms.
LANDEMERKET LANDEGODE: Vakkert beliggende ut mot Vestfjorden ligger fyret ved Landegode. Her tilbragte vi første natt med vår testbåt. Midnattsolgangsbris klokken tre om natten gjorde at vi måtte ut og forhale. Vinden kom plutselig kraftig inn ...
FISKELYKKE: I Kabelvåg fikk vi så mye fisk at vi kastet ut 45 levende småsei. Kanskje ikke så ofte fiskerne bruker «catch and release» i denne landsdelen. Bøtta ble for liten og til slutt måtte vi legge fangsten på dekk. F.v. Jenny, Petter, Thom og ...
MEKTIG MØTE: Vi ble en smule satt ut da hurtigruta Nordlys plutselig kom opp på siden av oss ved Malangen i Troms.
HARSTAD: Gjestehavna i Harstad ligger midt i byen. Deilig å legge seg i en seng etter mange timer på sjøen. Båten passer til og med i det litt smått urbane Harstad sentrum, konkluderte vi.
FIN UTEPLASS: Jeanneau Marlin har et akterdekk på 5 kvm. Her kan man montere opp bordet. Da sitter man hyggelig på den innfelte akterbenken.
FORDEKK: På fordekket var det innfelt sitteplass og nedfelt gangvei. Rekkene var høye nok til å gi trygg støtte frem og tilbake langs sidene av båten.
GODT TENKT: Vi ble imponert over både plassering og tankens kapasitet på båten. Her kunne du lett se etter lekkasjer, og rundt var det god plass til både lagring og batteri.
GOD UTSIKT: Vi hadde god utsikt til alle sider fra kabinen. I en seng under dekk kunne yngste besetningsmedlem ta seg en lur når det ble litt kjedelig.

Fishermans friend for ever

Det var litt som å slippe taket i en nyforelskelse da vi måtte forlate vår følgesvenn ien forblåst havn i Tromsø. Lille «Fishermans friend», en Jeanneau Marlin 6, ble en stordel av vår fantastiske sjøreise fra Bodø til Tromsø denne sommeren.

Publisert Sist oppdatert

Polsk produksjon og franske streker – kan dette holde, da? Den er så absolutt blant markedets rimeligste båter i denne klassen, med en inngangspris på cirka 270 000 kroner inkludert motor (75 hk), og sjelden kan vi vel si klarere at båten oppfylte de fleste krav og behov. Den tok oss sikkert over Vestfjorden tre ganger i løpet av en uke. At den franske båtprodusenten denne gang har hatt røffe nordiske farvann i tankene da de begynte å skissere Marlin 6, er vi lite i tvil om. Det sier de vel også selv i presentasjonen av båten – The Spirit of the North, og det fremoverlente førerhuset gir båten et tøft utseende med klare hentydninger til den tradisjonsrike nord-norske fjordsjarken.

Hva er vel da mer passende enn å sette båten på prøve i de farvannene hvor anene har gitt matauk og moro for generasjoner av sjøfarende. For å rydde unna for eventuelle franske fordommer og heller slippe til erfaring og kunnskap, ba vi Fritid-Senteret i samarbeid med Jeanneau om å utstyre oss med en Marlin 6. Båten er klassifisert som CE: C6, og skulle ut på en ukes seilas langs den tøffeste delen av Norges kyst, nemlig strekningen fra Bodø til Tromsø. Selve turen og stedene vi besøkte, kan du lese om i et senere Båtliv. Her konsentrerer vi oss om hvordan båten fungerte.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER