Nord Star 31 Hybrid

OGSÅ PÅ DIESEL: I drift som ren motorbåt plages ikke Nord Star 31 nevneverdig av batteripakken og elmotor-arrangementet. Foldepropellen blir løftet opp av vannet under dieseldrift.
SOLCELLEPANEL: 0,5 kW solcellepaneler fra Sunwind dekker hele styrehustaket. Panelene topper opp batteriene ved landligge, holder kjøleskapet gående, og har nok kraft til å alene gi båten styrefart på fine dager.
HYBRIDLØSNING: Ved å sette inn en tredje propell har Nord Star skapt en praktisk hydridløsning for båter med dobbeltinstallasjon.
EL-MOTOR: Den 24 volts el-motoren yter 5,5 kW (effekt på propell) på full fart.
ZF 2800 POD
FLEKSIBLE SOLCELLER: Nå kommer kalesjer og bimini-duker med solcellepaneler. På METS i Amsterdam ble prototypen på Dicksons solcelle-bimini vist frem etter tre års utviklingsarbeid.
WHISPER POWER
SANDVIK
REMKOF
NANNI

Grønnere tider i båtbransjen

Miljøvennlige drivverk på motorbåter var for noen få år siden en fremtidsdrøm. Siden har utviklingen skutt voldsom fart.

Publisert Sist oppdatert

Hybridbåten Greenline 33 var fjorårets «snakkis», småsnekker elektrifiseres med stort hell, og den ene spesialiserte el-båten etter den andre dukker opp.

Vi har tatt en titt på noen av det siste årets nyvinninger.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER