E10 kan bli standard

Biobensin-hodepine

Til neste år vil vanlig 95-oktan pumpebensin inneholde ti prosent etanol. Det kan være temmelig dårlig nytt for mange båteiere.

Publisert Sist oppdatert

I budsjettforliket i fjor vedtok Stortinget at 20 prosent av alt drivstoff i 2020 skal være biodrivstoff. Ifølge Bergens Tidende innebærer dette i praksis at mesteparten av bensinen som selges blir av type E10, med inntil ti prosent innblanding av etanol.

Men etanol - eller sprit på godt norsk - har helt andre kjemiske egenskaper enn oljebasert bensin. Etanol binder lett vann og er et løsemiddel som angriper mange typer slanger og pakninger. Tidligere har etanol-blandet bensin skapt store problemer for forbrukere i blant annet USA, der myndighetene har satset mye på et kontroversielt prosjekt for produksjon av biodrivstoff basert på alkohol fra mais.

LES OGSÅ: Vrakpantordning fortsatt i det blå

Noen moderne biler er såkalt flexi-fuel og har ingen problemer med inntil 85 prosent etanol, men eldre biler kan ta skade av drivstoff også med små mengder etanol. Riktig gamle motorer med forgasser må i mange tilfeller også settes opp med nye dyser for at biobensinen skal forbrennes korrekt.

Forgassere er som kjent langt vanligere på påhengsmotorer enn på biler. Temmelig mange påhengsmotoreiere har i tillegg allerede bittert erfart hvor lite holdbar dagens bensin er og hvor lett forgasseren blir satt ut av spill grunnet bensinutfellinger. Dette problemet vil trolig bare langt verre med E10. I tillegg er det fare for tette filtre, skader på gummi og pakninger og ikke minst innvendig korrosjon i motorene.

LES OGSÅ: Sårbart mangfold under ripa

Ifølge servicebulletiner fra de store påhengsmotorprodusentene skal nyere påhengsmotorer generelt takle inntil 10 prosent etanol, men flere av produsentene har tidligere frarådet eller forbudt bruk av etanolinnblanding og advarer ennå mot at E10 kan medføre betydelige bieffekter for resten av bensinsystemet.

Regjeringen har ifølge Bergens Tidende ingen planer om å kreve at det skal være mulig å få kjøpt alternative bensintyper til kunder som ikke bør bruke E10, men overlater dette problemet til bensinleverandørerens markedsmessige vurderinger.  

Hvordan takler båtbransjen dette problemet og hva bør forbrukerne gjøre for å unngå trøbbel og i verste fall motorhavari? I Båtliv nr 3-17 kan du lese mer om dette aktuelle emnet.