Sparer penger med båt i EU-havn
Alt er nytt hos Thomas. Denne vognen kjøpte han fra en I bergen som ikke kunne bruke den.
Denne båten er 50 fot, men blir liten i denne sammenhengen.
Nytt båthotell
Nytt bryggeanlegg
Sparer penger med båt i EU-havn
Her inne var det selvfølgelig en nordmann som først fikk plass. Båthotellet på 2750 kvadrat rommer en del båt, og flesteparten er norske.
Sparer penger med båt i EU-havn

Sparer penger med båt i EU-havn

Her ligger den nye norske utenlandsflåten. EU-havnen Marieholms Marina i Strømstad  har blitt det norske fritidsbåtfolkets alternativ til et billigere båtliv. I høst utvidet de tilbudet med nytt båthotell på 2750 kvadratmeter.

Publisert Sist oppdatert

Havnen er stappfull av store norske båter. Både seil og motorbåter. På land står Thomas Johnsson og smiler fra øre til øre. Han tjener godt på norske importavgifter og dobbelmoms. Store «norske» fritidsbåter er blitt hans nye satsingsområde, og de norske kundene står i kø. I fjor og i år bygde han ut 150 nye båtplasser, og i høst er 90 storbåtplasser allerede fylt opp. Mange er norskregistrerte, men de fleste er kjøpt fordelaktig i et EU-land, og går derfor avgiftsfritt inn til svensk havn. I følge Johnsson har norske tollmyndigheter full oversikt over bussinesen hans, og de vet også godt hvem som ligger i havnen.

Selger EU-båter til nordmenn

Det nyeste tilbudet, for å trekke norske kunder, er formidling av store fritidsbåter som seiler under EU-flagg. Med kontakter i de fleste store båtmeglerhusene i Frankrike, Tyskland og England spesielt, kan Johnsson skaffe bruktbåter og havneplass uten at du behøver å betale HK-avgift og norsk dobbelmoms. Han tar alltid frem tre alternative prospekter på båter de norske kundene ønsker seg. Så begynner forhandlingene.

-Båtene vi skaffer skal være blant de beste. Straks kunden har vært inne hos oss med sitt ønske, begynner vi å spane det internasjonale markedet. Jeg reiser i forveien og ordner alle papirer, besiktiger og prøvekjører båten. Når kunden kommer etter for å se nykjøpet, er alle papirer i orden og det er kun meg kunden behøver å forholde seg til i kjøpsprosessen, Sier Johnsson.

Siden han startet med dette i høst har han solgt 3 større båter til norske kunder. I fremtiden er det dette han skal leve godt på. Det er bedre og handle med kundens penger enn med sine egne, er filosofien. På sikt bygger han derfor ned småbåtsalget.

Blir markedet like lukrativt i fremtiden om ESA gir norske klagere medhold i at de ikke skal behøve å betale moms to ganger på import av bruktbåt?

-Det står igjen å se. Foreløpig har jeg liten tro på at den momsen blir fjernet. HK-avgiften blir jo uansett ikke berørt av dette. Vi har uansett andre fordelere ved å eie båt med plass hos meg. De sparer enorme driftsutgifter ved å slippe å bruke mange timer ut Oslofjorden. Nå kan de ta bilen å bruke en og en halv time ned hit, stoppe på Nordby og handle mat, gå på polet i Strømstad, og så gå om bord for å gå rett ut i havet, eller fortsette ned skjærgården. Valuttafordelen spiller jo også inn, sier Thomas Johnsson.

Prismessig kan også Johnsson konkurrere på pris. I Marieholm Marinas nye anlegg koster en plass 1500 kroner breddemeter pluss moms for sesongen. I tillegg må du ut med et innskudd på 6500 kroner per breddemeter pluss moms. Men da «eier» du også plassen i følge Johnsson.

-Kunden tilpasser sitt eget servicenivå, og fyller ut en kontrakt om hva vi skal gjøre med båten, og om den skal lagres inne eller ute, sier Johnsson. 

 

«Ordning och reda» 

Totaltilbud til en rimelig penge er filosofien. Det siste året har han investert flere millioner kroner på nytt bryggeanlegg, 50 tonns mobilkran og egen trekkvogn. 100 meter inn på land ligger den splitter nye varmlagringshallen på 2750 kvadrat. Når vi besøkte båthotellet holdt de på å lakke det enorme murgulvet. Inne stod den første norske storbåten allerede på plass. En 50 fots stor Storebro Royal Cruiser 500 SS V8 med det tydelige navnet; Obsession.

-Jeg trodde aldri jeg skulle bruke et slikt utrykk om en båt av denne størrelsen, men den ser ut som en jolle på havet i den enorme tomme hallen, sier Johnsson. 

Johnsson vil at de norske kundene skal få det beste av det beste. Her foregår alt på den svenske måten med «ordning och reda» på alt.

-Jeg er perfeksjonist og godtar ikke at ting ikke skal gjøres skikkelig. Kundene våre skal ikke stå på brygga å se båten sin bli heist opp i stropper som ser ut som de ryker eller er fulle av gammelt oljesøl. Det er mulig du får billigere løft andre steder, men vi legger listen litt høyere enn som så, sier Johnsson.

Båtliv kan bekrefte utsagnet, og det er den nyeste maskinparken vi har sett ved et bryggeanlegg noen gang.

Det er flukt over satsingen til Johnsson og teamet hans på Marieholm Marina i Strømstad. Båthotellet kan ta flere hundre båter i alle størrelser. Johnsson har satset på et spesielt modulsystem, som gjør det mulig å utnytte plassen ekstra bra. Der mange andre kjøper ferdige reoler til å legge båtene i, tilpasser han hver plass individuelt etter hvert som han stabler båtene oppå hverandre. Slik får han plass til flere.

-Når båtene først er kommet på plass, er det ingen mulighet til å komme ut før alle storbåtene på gulvet er tatt ut. Det vil si at i begynnelsen av april monterer vi ned modulene og setter alle småbåtene ut over gulvet, stoffer dem, og tar annen klargjøring. Når båtene lagres på dene måten slipper også kunden å montere av motoren. Dette gjør også at kunden sparer penger på at vi skal bruke mange arbeidstimer på å demontere/montere en stor outboard, sier Johnsson.

Les mer i Båtliv nr. 9. Da får du også regneeksemplene som viser hvor mange hundre tusen du kan spare. På enkelte båter er det snakk om en million.