MARKED: Det er selgers marked i båtbransjen. Jarle Grytli i ScanCat kan ikke levere enkelte modeller før om et par år.

Klarer ikke å produsere nok båter

Markedet og er brennhett, og flere produsenter er nå utsolgt til et eller to år fram i tid.

Marex Boats er utsolgt til 2023 av den nye modellen 330 Scandinavia. Som norsk forhandler har vi sikret oss noen båter for levering til høsten og neste år, men fabrikken kan ikke levere før tidligst i 2023. Vi måtte nettopp si nei til en stor amerikansk importør som vil selge Marex i USA, for vi kan ikke levere flere båter, sier Espen Aalrud til Båtmagasinet i Cannes.

Importør Torben Kragstad i Kragstad AS opplever det samme. –Vi har fått 70 henvendelser på Saxdor 320 GTC. Ikke siden vi solgte Maxi 77 på slutten av 70-tallet har vi opplevd lignende etterspørsel, sier Torben Kragstad i Kragstad AS. Han forteller at de kan levere en 41-foter og en 36-foter fra Beneteau neste år, men de er ikke i nærheten av å kunne levere nok båter neste år. Også amerikanske Boston Whaler, som er blant båtene i Kragstads portefølje, sliter med deler fra leverandørene.

­–Allerede i juli i år hadde vi solgt ut 35 prosent av neste års beholdning. Utfordringen er å få tilgang til båter. Vi har noen enkeltmodeller for salg nå, mens det for andre kan gå ett eller to år til vi kan levere, sier Ørjan Wollertsen i Nautic Norway, som blant annet selger Fairline, Nimbus, Windy og Rand i tillegg til seilbåter fra Beneteau.

–Vi kan levere enkelte modeller neste år, men ellers er det salg for 2023 eller 2024 som gjelder, sier Benny Martinsson i Princess Yachts Scandinavia.

–Seilbåtkatamaraner kan vi ikke levere før om to-tre år. Det er litt kortere tid på motorbåtkatamaraner, der vi kan levere enkelte modeller på nyåret, sier Jarle Grytli i ScanCat.