Prøvekjørt: Bella 9000 Hybrid VS. Marex 320 ACC

30 FOT OG AKTERKABIN: Fordelen med Bella 9000 er prisen, så sant du ikke vil kjøre med hybridmotor. Men løsningene er ikke så gjennomarbeidet som på Marex 320 ACC.
BELLA 9000: Den finske akterkabin-båten er designet av Espen Thorup og har fått kritikk for å ligne for mye på Marex. Men hvor like er de egentlig?
MAREX 320 ACC: Etter at Espen Thorup designet Marex 370 ACC krympet den norske produsenten båten til 32 fot, med litt mindre akterkabin.
FINSK AKTERKABIN: Bella 9000 leveres både med hybrid og med dieselmotor. Velger du hybrid må du plusse mer enn en halv million kroner på prisen.
FORKABIN: Det er god køyeplass, og det er plass til å bevege seg på styrbord side av køya i Bella
SALONG Bella 9000: Det er god sitteplass rundt det lange bordet, slik det også er i Marex' ACC.
NORSK AKTERKABIN: Marex 320 ACC kan mot et pristillegg leveres med rødt skrog. Bella leveres standard med blått skrog.
UTSIKT: Barna nyter panoramautsikten fra forkabinen i Marex
BYSSE: Liten, men godt utstyrt bysse med store skuffer i Marex
GOD FART: Marexen klarer 25,5 knop, og med en enda mer riktig propell går den nok over 26.

Akterkabin-duellen

To nyheter med akterkabin er lansert i sommer, med hver sine fordeler og ulemper. Vi har prøvekjørt 320 ACC ogBella 9000 Hybrid.

Publisert Sist oppdatert

Akterkabinbåter er i skuddet igjen, etter at Marex lanserte den første båten med akterkabin i Europa på ti år, i 2008. Da det ble kjent at Marex ville lansere en tilsvarende båt på 32 fot, kom også Bella etter hvert på banen, og var til og med først ute med premiere på forsommeren. Båten til Bella lignet mistenkelig mye på Marex 370 ACC, og deres planlagte 32-foter, og det brygget opp til holmgang mellom finske Bella og norske Marex. Det er den norske designeren Espen Thorup som har designet begge. Men hvor like er egentlig disse to båtene? Begge båtene har akterkabin, men her stopper også mye av likheten. Bella fremstår som mye billigere, og kjøper du uten hybridmotor blir det nesten 700.000 kroner billigere å velge Bella. Det er mye penger å spare for en småbarnsfamilie som ønsker seg en akterkabinbåt med to store kabiner. Men vi må også ta en titt på utstyrslista før vi får sluttsummen. Mens du må betale rett i overkant av 46.000 kroner for baugtruster på Bella er det inkludert i prisen på Marexen. Men prisforskjellen er fortsatt stor.

Kvalitetsmessig fremstår båtene forskjellig. Mens Marex er mer rund i kantene er Bella mer kantete, og dermed billigere i produksjon. Vi kan også gå i detaljer, og se på muligheten for å stuve vekk fendere. Marex har plass til seks store fendere i et stuverom ved badeplatformen. Bella har fenderholdere i pull-piten, og vi opplevde under vår prøvekjøring at de sperret noe av utsikten for føreren. Marex føles veldig kompakt og fin når den kjøres, mens det var mer løst og flere lyder med Bella. Men det er ikke på alle punkter Marex kommer bedre ut enn Bella. På badeplattformen har Marex en luke som må løftes opp om man faller over bord og skal ha tak i redningsstigen. På Bella, derimot, er sikkerheten i høysetet, og du får tak i redningsstigen fra vannet, uten akrobatiske øvelser i iskaldt vann.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER