NEDGANG: Det ble importert færre bobåter i fjor enn året før.
NEDGANG: Det ble importert færre bobåter i fjor enn året før.

Stort fall i import av bobåter

I fjor ble det bare importert 579 båter med innenbordsmotor, sammenlignet med 1364 året før.

Publisert

Importen av båter med innenbordsmotor raste i fjor. Antallet importerte båter falt med hele 60 prosent fra 1365 i 2019 til kun 546 i 2020, viser varehandelsstatistikken til Statistisk Sentralbyrå.

Fallet i importverdi ble mindre dramatisk. Vi importerte båter med innenbordsmotor for 504 millioner kroner i fjor, sammenlignet med 585 millioner kroner året før. Dette utgjør en nedgang på nær 14 prosent.

Båtene som ble importert i fjor var med andre ord nesten dobbelt så dyre som båtene året før. Snittverdien av båtene med innenbordsmotor som ble importert i fjor var på litt under en million kroner. Året før var snittverdien litt under en halv million kroner.

Selv om det i fjor var en viss økning i importen av båter som ikke var bygget i glassfiber, utgjorde denne typen båter kun åtte prosent av totalmarkedet for båten med innenbordsmotor (her ikke seilbåter med motor inkludert).

Storbritannia var landet vi importerte flest glassfiberbåter med innenbordsmotor fra i fjor. Dernest følger Finland og Polen. Først på syvende og åttende plass finner vi henholdsvis Tyskland og Frankrike, med kjente merker som Bavaria og Sealine samt Beneteau og Jeanneau. Fra Tyskland ble det importert båter for 15 millioner kroner, og fra Frankrike for 13 millioner kroner, viser tallene fra SSB. Samtidig har Båtmagasinet tidligere skrevet at Heitmann i fjor solgte én Lagoon Seventy 8 til den nette sum av 45 millioner, men den blir levert i utlandet og kommer derfor ikke på importstatistikken.

Her er de fem største eksportørene av båter til Norge i millioner kroner:

Storbritannia 150

Finland 126

Polen 43

Sverige 40

Litauen 35

IMPORTVERDIEN FALT MED 14 PROSENT. Kilde SSB
IMPORTVERDIEN FALT MED 14 PROSENT. Kilde SSB
Powered by Labrador CMS