Økonomi i båtbransjen

VALUTA: Svak norsk kroner gjorde at 2020 ble et dårlig år for storselgeren Bavaria Båt Norge (Claes Eliasson og Lars-Erik Solvang.
VALUTA: Svak norsk kroner gjorde at 2020 ble et dårlig år for storselgeren Bavaria Båt Norge (Claes Eliasson og Lars-Erik Solvang.

Bavaria med tap i gullåret

Bavaria Båt Norge hadde et godt år i 2019, men fjoråret ble dårlig for importøren av den tyske storselgeren. I år får kundene volumrabatter.

Publisert Sist oppdatert

Er dere fornøyde med resultat og omsetning i 2019?

– 2019 var veldig bra, sier eier Lars Erik Solvang i Bavaria Båt Norge.

Hvordan blir 2020 sammenlignet med 2019, er det vekst i omsetning, er det bedring av driftsresultat?

–2020 ble veldig dårlig, spesielt med tanke på ekstrem valutautvikling på våren. Ingen kunder ble berørt, men vi tok store tap. Salget i 2020 ble også sterkt redusert på grunn av full stans i de viktige månedene mars og april.

Hvordan forventer dere at salget vil være i 2021, og hvilke båttyper og modeller forventer dere at vil selge bra i år?

–Det går mot et gjennomsnittlig bra år i 2021. Vi har bedre ordrebok nå enn ved inngangen til 2020. Salget er jevnt fordelt over de ulike modellene og størrelsene fra 30-45 fot, både på seil og motor.

Klarer dere å opprettholde full produksjon i disse koronatider? Får dere delene og servicen dere trenger fra leverandørene?

–Ja, verftet i Tyskland går for fullt, under meget strenge smittevernsrutiner. Bavaria har ikke vært stengt en eneste dag, har levert alle båter på tid, og vi er svært godt fornøyde med produsenten gjennom denne vanskelige tiden. Det er et generelt problem å få nok deler fra underleverandører, noe som begrenser antall produserte båter. Vi var veldig tidlig ute og bestilte båter for sesongen 2021, og er derfor leveringsdyktige på de fleste modellene i Norge. De store bestillingene ga volumrabatter som gjorde at vi sikret norske kunder de beste prisene som var mulige å oppnå.

Hvilke trender generelt ser dere i båtmarkedet nå?

–Mange kunder vurderer å gå opp i størrelse etter å ha forsøkt båtlivet i mindre daycruisere og funnet ut at det blir for trangt. Romslighet, komfort og praktiske løsninger ser vi verdsettes høyere, spesielt hos de som har kjøpt båt uten mye tidligere erfaring i båtlivet.

Andre tips?

-Selv om salget av spesielt mindre og brukte båter i fjor var bra, er det mange båtforhandlere og produsenter som har hatt et vanskelig år og går usikre tider i møte. Ny båt er en langsiktig investering, så det betyr mye om leverandøren og forhandleren fortsatt lever i fremtiden, og er i stand til å serve kundene på en skikkelig måte. Tilgang på deler og kunnskap om produktet har også mye å si for annenhåndsverdien på båten, avslutter Solvang.

Powered by Labrador CMS