Norsk nykommer

NY NORSK: BAUG Tjueen er en ny norsk skjærgårdsjeep som skal sjøsettes i Måløy i mai. (ILLUSTRASJON: BAUG BOATS).
NY NORSK: BAUG Tjueen er en ny norsk skjærgårdsjeep som skal sjøsettes i Måløy i mai. (ILLUSTRASJON: BAUG BOATS).

Sterke krefter i Måløy satser på fritidsbåt

BAUG Tjueen er navnet på en ny norsk båtmodell som er under utvikling i Måløy. Et nystartet selskap i det sterke maritime fagmiljøet i Deknepollen produserer i disse dager en 21 fots skjærgårdsjeep som skal lanseres i mai.

Publisert Sist oppdatert

- Erfaringene vi gjorde i forbindelse med et internt prosjekt i fjor, der noen ansatte ønsket å lage en skjærgårdsjeep, var så gode at vi bestemte oss for å utvikle en båt for fritidsbåtmarkedet. Da vi testet båten konkluderte vi med at skroget hadde så mange gode egenskaper at den fortjener et større publikum, sier Christian Carlson i Seatechonology AS, som eier datterselskapet BAUG Boats AS.

Seatechonology AS eier blant annet Easyform AS og Måløy Verft AS, og har betydelig kompetanse i hele verdikjeden fra design til testing og produksjon av ulike maritime løsninger.

Fire sitteplasser

- Baug Tjueen er en ren skjærgårdsjeep og lanseringsmodellen blir en fireseter. Vi fokuserer ikke så mye på sitteplasser i første omgang, men henvender oss til kunder som legger vekt på sjøegenskaper og praktiske dekksløsninger. Derfor har vi prioritert et godt dekksareal til fiske og transport i utviklingsprosessen, sier Carlson, som også forteller at de har ønsket å rendyrke rene linjer med et nordisk preg i prosjektet.

- Vi fokuserer ikke på flest mulig sitteplasser i første omgang, men ser ikke bort i fra at båten også vil bli levert med en mer konvensjonell akterbenk på senere modeller. Fagmiljøet vi representerer er i en unik posisjon da det er særs kort vei fra en konseptuell tanke – tilpasse spesielle behov og ønsker – til å kunne presentere dette i markedet, sier Carlson.

Step-skrog

- Skroget har to step, og da vi testet det internt i 2020 konkluderte vi med at stabiliteten i høy hastighet, planingsterskelen og sjøegenskapene forøvrig var så gode at vi så et større potensiale.

- Vi har mange bein å stå på i virksomheten så det er ikke avgjørende for oss å selge 300 båter i året, men det hadde vært hyggelig om båten blir godt mottatt i markedet, sier Carlson.

BAUG Tjueen, som er 6,15 meter lang og 2,20 meter bred, vil bli produsert i konvensjonell GRP, beregnet for utenbordsmotorer fra 100 til 200 hk. Anbefalt motorstyrke vil trolig være 150 hk.

- Pluggen til skroget er ferdig, og vi lager for øyeblikket formsettet. Så har vi innerliner som er klar til fresing. Vi håper at prototypen skal være på sjøen rundt midten av mai, avslutter Christian Carlson.

Powered by Labrador CMS