Båtjus: 

ERSTATNING: Hva har du krav på mens motoren er på verksted? (Illustrasjonsfoto: Askeladden)
ERSTATNING: Hva har du krav på hvis motoren blir stående på verksted lenge?

Erstatningsansvar etter forsinket motorreparasjon

Innsender spør om han kan kreve importør eller verksted for utgifter til båt og motor som det har tatt lang tid å reparere.

Spørsmål: 

Jeg kjøpte båt av en privatperson sommeren 2020, en Askeladden 2018 modell, med 350 hk motor. Motoren fikk havari i juni 2021. Båten ble kjørt til et verksted for feilsøking. I juni 2022 ble den reparert med blant annet ny motorblokk og topp. Motorimportøren dekket kostnadene under garantien, men dette tok ett år å få reparert. Nye motorproblemer oppsto september 2022. Også disse ble utbedret. Dessverre har utbedringen av manglene tatt tid. Kan jeg kreve at verkstedet eller importøren erstatter utgiftene til leie av båtplass, forsikring, renter på lånet, verditapet eller manglende mulighet til å bruke båten? 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER