Båtbransjen 2019

Pål Solli bak rattet på Goldfish 38

Gullår for Goldfish

Goldfish landet størst overskudd blant norske båtbyggere i fjor. I år vokser salget med over 50 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Goldfish er kjent for sine raske og dyre båter. Også økonomisk holder Son-bedriften bedriften svært høy fart. Goldfish var i fjor den norske båtprodusenten som dro inn best driftsresultat: 7,6 millioner kroner av en omsetning på 85,5 millioner kroner, noe som gir en driftsmargin på nesten ni prosent.

Til Båtliv forteller styreleder og eier Pål Sollie at selskapet for tiden opplever sterk vekst. Han anslår en omsetning på rundt 140 millioner kroner inneværende år. Goldfish leverer båter både til privatmarkedet og proffmarkedet, men mesteparten av økningen kommer i privatmarkedet, som står for nær 80 prosent av totalomsetningen til den norske båtprodusenten.

Plan

Goldfish følger en fireårs plan som ble lagt for to år siden, og som startet med organisasjonen, deretter utvikling, produksjon og salg og markedsføring. Planen innebærer både forbedring av eksisterende båter, og utvikling av nye modeller. Selskapet har klart å holde prisene nede på kjente modeller, og på den måten fått opp salgsvolumet. Nå varsler Sollie en rekke nye modeller både i Ocean-serien og Bullet-serien.

–Vi holder oss til raske båter opptil 50 fot med steppet V-bunn. Robuste båter med lang rekkevidde. Men om noen år vil kundene kunne velge i en tre ganger så stor range av båter, sier Sollie til Båtliv.

Filosofi

Han forklarer suksessen med at Goldfish lager gode produkter som gir fornøyde kunder. –Alt for ofte opplever folk at produktene begynner å falme eller gå i stykker etter kort tid, og kjøpet blir en nedtur. Vi ønsker å holde produktløftene, og gi god service til dem som trenger det, sier Sollie til Båtliv.

Med en kompetent kjernestab på 10-12 medarbeidere i Son, og gode leverandører i Norge, Italia, Polen, Hellas og Sverige, klarer Goldfish å holde kostnadene nede. Filosofien til Goldfish er at båten er en plattform for opplevelser.

–Vi tenker ikke på andre båtprodusenter som konkurrenter. Vi konkurrerer med hytteliv, reiser og andre opplevelser, sier Sollie.

Se oversikt over økonomien blant 20 norske båtbyggere her

Savner du forhandlere på listen, eller har andre tips? Send oss tips på tips@batliv.no