REKRUTTERING Per-Anton Vinje forteller om flere kjøpere i alderen 18 til 30 år.
REKRUTTERING Per-Anton Vinje forteller om flere kjøpere i alderen 18 til 30 år.

Unge båtkjøpere på markedet

Importøren av Honda utenbordsmotorer opplever nå flere førstegangskjøpere i alderen 18 til 30 år på båtmarkedet, og spår økte båtpriser.

Publisert Sist oppdatert

Stor etterspørsel og leveranseproblemer gjør at båtbransjen nå sliter med å tilfredsstille etterspørselen etter åpne båter og daycruisere. Kellox importerer Honda og Tohatsu utenbordsmotorer samt daycruisere fra OceanMaster og Coaster og skjærgårdsjeeper fra Micore og Terhi. Administrerende direktør Per-Anton Vinje opplever en svært positiv salgsutvikling, men advarer mot at økte fraktkostnader og svak krone kan gi økte båtpriser i tiden som kommer.

Hvordan blir 2020 sammenlignet med 2019, er det vekst i omsetning, er det bedring av driftsresultat?

ÅPNE BÅTER: Administrerende direktør Per-Anton Vinje.
ÅPNE BÅTER: Administrerende direktør Per-Anton Vinje.

Som mange andre i bransjen slet vi med å få tak nok varer og de varene vi hadde bestilt, da konsekvensene av Covid-19 begynte å gjøre sitt inntog rundt om i verden. Tross dette, klarte vi å opprettholde marine businessen på linje med 2019 og med et resultat som vi veldig fornøyde med.

Hvordan forventer dere at salget vil være i 2021, og hvilke båttyper og modeller forventer dere at vil selge bra i år?

Volumet tror jeg også i år vil ligge på åpne båter fra 17- 22 fot, og litt mer daycruisere derfra og oppover. Her finner vi førstegangskjøpere og de som ønsker noe litt større. Jeg tror at bransjen også i 2021 vil være preget av en del leveranseproblemer, noe som ryktes allerede.

Hva betyr det for dere med den nye situasjonen med færre aktører i motormarkedet når dere har slått dere sammen med Loxkel og Frydenbø har valgt Mercury som partner?

Sammenslåingen har vært veldig positiv. Vi jobber mer effektivt og rasjonelt enn tidligere, noe som styrker vår konkurranse situasjon.. At Frydenbø valgte Mercury betyr ikke så mye for oss, det gir bare langt flere muligheter.

Klarer dere å opprettholde full produksjon i disse koronatider? Får dere delene og servicen dere trenger fra leverandørene?

Der har ikke bare vår bransje, men også mange andre bransjer store utfordringer. Det medfører også økte fraktkostnader som på en eller annen måte også må dekkes inn. Dette sammen med svak krone vil gi stort press på prisene i markedet fremover.

Hvilke trender generelt ser dere i båtmarkedet nå?

Mye nyrekruttering i alderen 18-30 år. Det medfører også større bruk av båt på henger. Fleksibilitet, flere valgmuligheter og lavere kostnader. Større mangfold i bruken av båt.

Powered by Labrador CMS